Šablona pro 4 základní typy článků

Pomozte si s touto šablonou základních typů článků pro tvorbu přehlednějších článků s lepší strukturou a členěním.

Jaké jsou základní typy článků?

  1. Seznam položek (The List post)
  2. Krok za krokem příručka (The Step-By-Step Guide)
  3. Rozšířená definice (The Expanded Definition)
  4. Průvodce pro začátečníky (The Beginner's Guide)
  5. Obsahový rozcestník/středisko (Content hub)

1. Co by měl obsahovat Seznam položek (The List post)

Sablona pro Seznam položek (The List post)

Nadpis (H1 tag)

  • Začíná očíslováním počtu popisovaných položek/kapitol
  • Uveďte očekávaný výsledek (tam, kde to dává smysl)
  • Inspirujte se TOP stránkami v Google vyhledávání
  • Pomozte si návodem, jak psát nadpisy

INTRO/Úvod

  • Udržujte ho krátký
  • Snažte se vzbudit pocit důvěry a kompetence v co nejmenším počtu slov, pokud je to možné (např. zdůrazněním nějaké zkušenosti, reference, úspěchu, neúspěchu,..)
  • Přidejte tabulku/seznam/KLIKATELNOU osnovu, z které se dá překliknout přímo na konkrétní položku/kapitolu v textu
  • Můžete ho psát tučně nebo kurzívou, zarovnat na střed (vizuálně ho tak odlišíte od ostatního textu)

Konkrétní položky/kapitoly (H2 tag)

  • Použijte H2 podnadpis pro každou položku/kapitolu
  • Očíslujte je (tam, kde to je možné)
  • Zaměřte je na hodnotu, přínos, benefit,..(nevypisujte položky/kapitoly jen do počtu, aby byly. Zdůrazňujte ty, které mohou čtenáři nějak pomoct)

Shrnutí/Závěr

  • Zdůrazněte 1-2 finální tipy, nějaké rozuzlení, vyvrcholení, závěr, ke kterému jsme díky článku došli..
  • Udržujte ho v rámci možností krátký, výstižný
  • Můžete uvést další související návody/články, které by mohli čtenáři pomoct problematiku lépe pochopit

2. Co by měla obsahovat Krok za krokem příručka (The Step-By-Step Guide)

Sablona pro Krok za krokem příručka (The Step-By-Step Guide)

Nadpis (H1 tag)

  • Doporučuje se začít stylem "Jak"
  • Uveďte očekávaný výsledek, kvůli kterému by někdo danou příručku studoval
  • Uveďte nevyhnutelný počet kroků k realizaci

INTRO/Úvod

  • Ukažte, že danému problému rozumíte, že s ním máte zkušenosti
  • Představte stručné řešení daného problému
  • Ukažte důkaz, že máte zkušenost s vyřešením daného problému

Konkrétní položky/kapitoly (H2 tag)

  • Použijte H2 podnadpis pro každou položku/kapitolu
  • Očíslujte všechny kroky
  • Používejte přítomný čas
  • Názorně vysvětlete jednotlivé kroky, aby i lajk s tímto postupem dokázal celý proces zopakovat
  • Pokud můžete, přidejte nějakou přidanou hodnotu, praktickou názornou ukázku

Shrnutí/Závěr

  • Sesumarizujte klíčové body, stejně tak můžete sepsat shrnutí, nějaké rozuzlení, vyvrcholení, závěr, ke kterému jste díky článku přišli
  • Udržujte jej v rámci možností krátký, výstižný
  • Můžete zmínit další související návody/články, které by mohly čtenáři pomoci problematiku lépe pochopit

3. Co by měla obsahovat Rozšířená definice (The Expanded Definition)

Sablona pro Rozšířená definice (The Expanded Definition)

Nadpis (H1 tag)

  • Doporučuje se začít stylem "Co je/jsou"
  • Přidejte k tomu srozumitelný poutavý kontext

INTRO/Úvod

  • Začněte s definicí (odpověď na otázku z nadpisu)
  • Přidejte tabulku/seznam/KLIKATELNOU osnovu, ze které se lze prokliknout přímo na konkrétní položku/kapitolu v textu

Navazující otázky

  • Udělejte si průzkum, co lidé hledají a chtějí vědět o této problematice
  • Použijte H2 podnadpis pro každou z těchto navazujících otázek
  • Poskytněte odpovědi na všechny důležité otázky, které lidé chtějí v této problematice znát

Shrnutí/Závěr

  • Sesumarizujte klíčové body, můžete také sepsat shrnutí, nějaké rozuzlení, vyvrcholení, závěr, ke kterému jste díky článku došli..
  • Můžete zmínit další související návody/články, které by mohly čtenáři pomoci problematiku lépe pochopit

4. Co by měl obsahovat Průvodce pro začátečníky (The Beginner's Guide)

Sablona pro Průvodce pro začátečníky (The Beginner's Guide)

Nadpis (H1 tag)

  • Uveďte téma, které bude návod řešit
  • Uveďte, že návod je určen pro začátečníky
  • Udržujte nadpis jednoduchý, srozumitelný

INTRO/Úvod

  • Zdůrazněte body, proč je dobré ovládat tuto problematiku
  • Používejte jednoduchý srozumitelný styl jazyka/psaní
  • Povzbuďte čtenáře, že pokud budou chtít, zvládnou s pomocí tohoto návodu zrealizovat vysvětlovaný proces
  • Vyjmenujte body, které se s tímto návodem mohou naučit zrealizovat

O tématu a navazující otázky

  • Udělejte si průzkum, co začátečníci hledají a chtějí vědět o této problematice
  • Použijte H2 podnadpis pro každou z těchto navazujících otázek
  • Poskytněte odpovědi na všechny důležité otázky, které lidé chtějí v této problematice znát

Shrnutí/Závěr

  • Poskytněte nějaké finální povzbuzení
  • Sesumarizujte klíčové body, také můžete sepsat shrnutí, nějaké rozuzlení, vyvrcholení, závěr, ke kterému jste díky článku přišli..
  • Můžete zmínit další související návody/články, které by mohly čtenáři pomoci problematiku lépe pochopit

Co je Obsahový rozcestník/středisko (Content Hub) a kdy jej využívat?

Obsahový rozbočovač, stredisko: Content Hub

Obsahový rozcestník (content hub) představuje vzájemně propojené články, které jsou zaměřeny na podobné téma.

Obsahový rozcestník (Content hub) se skládá ze tří hlavních částí:

  1. Obsahový rozcestník (content hub)
  2. Podstránky
  3. Odkazy

Obsahový rozcestník je hlavní stránka nejvyššího levelu, která může všeobecně vysvětlovat problematiku tématu.

Podstránky jsou články, které do hloubky řeší konkrétní téma.

Odkazy propojují podstránky s obsahovým rozcestníkem a z obsahového rozcestníku se odkazuje na jednotlivé podstránky.

Jednoduchý příklad na ukázce investování peněz:

  • Obsahový rozcestník všeobecně vysvětluje problematiku investování peněz a jmenuje jednotlivé způsoby investic a jak investovat peníze (investování do ETF fondů, investování do akcií,...)
  • Podstránky se věnují konkrétní investiční možnosti do hloubky (např. jedna podstránka se věnuje investicím do ETF fondů, jiná podstránka se věnuje investicím do akcií atd.)
  • Z obsahového rozcestníku směřují linky na konkrétní podstránky. A z podstránek zas směřuje odkaz vždy i zpět na hlavní obsahový rozcestník (na hlavní téma, jak investovat peníze)

Co by měl obsahovat Obsahový rozcestník/středisko (Content hub)

  1. Hlavní stránka rozcestníku - Nejvyšší level článku v tomto tématu, který propojuje všechny články v tomto tématu. Obvykle obsahuje odkazy na všechny podtémata/podkategorie, které mohou být rozděleny do kapitol
  2. Podstránky, podtémata, podkategorie - Tyto podtémata se do hloubky věnují konkrétní problematice a komplexně ji vysvětlují (většinou jde v podstatě o jednu kapitolu z celku), i tato podkategorie může být rozdělena do dalších kapitol
  3. Odkazy - S pomocí odkazů jsou propojeny podtémata s hlavním tématem, s rozcestníkem obsahu: Rozcestník odkazuje na všechny podtémata a každé podtéma odkazuje zpět na rozcestník

Autor článku a krátké bio

Co by měl obsahovat medailonek autora a jeho krátké bio

Pod články (nejen) v blogu lze přidat medailonek s autorem, s jeho fotografií a s krátkým bio, díky čemuž je možné zvýšit důvěryhodnost a kvalitu daného článku a tedy i daného webu.

Co by měl obsahovat medailonek autora a jeho krátké bio?

  • Autor, jméno a příjmení
  • Kontakt
  • Prolinkování na jeho profesionální profil
  • Stručné bio - potvrzující kompetenci, odbornost
  • Může být i fotka (nejčastěji anonymní a „falešní“ autoři nepoužívají z pochopitelných důvodů fotku

Proč používat autora a jeho krátké bio pro své články?

Google se snaží zobrazovat co nejpřesnější výsledky a také proto dává stále větší důraz na kvalitu obsahu. Jeden ze způsobů, jak může Google posuzovat kvalitu obsahu je také to, že se dívá na autora daného obsahu.

Je přece rozdíl, zda článek o výměně motorového oleje napsal nějaký specializovaný automechanik nebo student marketingové komunikace či případně pekař.

Největší důraz na kvalitu, autora apod. dává Google zejména u témat, která ovlivňují kvalitu života a štěstí lidí - tedy zejména u webů se zdravotní tématikou, finance apod.

Právě proto je důležité,  a může to být nápomocné i pro získávání lepších pozic v Google vyhledávání, pokud ke svým článkům přidáte i podpis kompetentního autora, který článek napsal.

Pokud článek napsal někdo méně kompetentní, i zde se vyplatí zdůraznit v bio zkušenosti autora s daným tématem, i když mohou být například. "jen" studentské - vždy je to víc, než žádné.


Autor:

Martin Balko

Majitel webu PoctiveSEO + ParfumyLacno.sk a velký fanoušek užitečné pragmatické optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech - nejen optimalizace webů pro vyhledávače.

SEO vs PPC: Která z těchto možností je lepší na propagování webu?

SEO vs PPC: Která z těchto možností je lepší na propagování webu?

Jak se rozhodnout při výběru mezi PPC reklamami a SEO? Která z těchto možností je lepší pro propagaci vašeho webu? Podívejte se na srovnání SEO vs PPC a rozhodnutí může být pak mnohem snazší.

Číst více

SEO případová studie: ROZPOČET 100 Eur/měsíc a zvýšení potenciálu organické návštěvnosti z 3700 návštěv měsíčně na 18 000

SEO případová studie: ROZPOČET 100 Eur/měsíc a zvýšení potenciálu organické návštěvnosti z 3700 návštěv měsíčně na 18 000

Chcete vědět, jak lze s cca 100 Eurovým rozpočtem (tj. asi 2 500 Kč) na SEO zvýšit potenciál organické návštěvnosti z cca 3700 návštěv měsíčně na více než 18 000?

Číst více

Víte, co je marketingový trychtýř a jak vám může pomoci získat zákazníky?

Víte, co je marketingový trychtýř a jak vám může pomoci získat zákazníky?

Mít skvělý produkt, pravidelně postovat kvantum článků ještě není záruka úspěchu. Každý nakupovací proces má několik fází a zákazníci prochází určitou cestou. Tajemství úspěšné obsahové strategie tkví v jediném: znát tuto cestu a vědět, na co zákazníci slyší.

Číst více