Publikované: 24.10.2022
Auktualizované: 11.04.2024
URL adresa a to, co je v ní napsáno, může mít velký vliv na SEO. Proto není jedno, co do URL adresy napíšete. Chcete vědět, jak postupovat při vytváření ideálních URL adres z pohledu SEO? Jaká je anatomie URL adresy a co je to slug?Podle Google a jejich SEO doporučení bychom měli používat jednoduché, „SEO přátelské“ URL adresy. Jak takové URL adresy vytvořit?
Tip: Podívejte se, jak vytvořit ideální nadpisy (nejen z pohledu SEO).
Většina webů automaticky generuje URL adresu odvozenou z názvu článku či produktu.
Pokud bychom několika slovy popsali o čem stránka je a mezery bychom nahradili pomlčkami, získali bychom v podstatě dostačující URL adresu i pro „SEO potřeby“.
Někdy však chceme ze všeho vytěžit maximum – například u důležitých článků, klíčových kategorií e-shopu apod. Tehdy si můžeme pomoci např. tímto návodem.
UPOZORNĚNÍ: Neměňte stávající URL adresy jen tak z ničeho nic.
Jakoukoli změnu URL adresy (stačí změna jednoho písmene) se v podstatě vytvoří nová URL adresa a původní adresa bude nedostupná (pokud se lidé dostanou na původní nefunčkní URL, prohlížeč jim zobrazí chybovou hlášku 404 - stránka nenalezena).
Pokud nenastavíte vhodné přesměrování nefunkční URL adresy na novou s pomocí 301 redirectu, nejenže zbytečně znepříjemníte lidem návštěvu vašeho webu, možná je úplně odradíte, ale zejména, přijdete zbytečně o veškerou “SEO sílu”, kterou mohla původní URL adresa mít.
Tento návod se tedy zaměřuje na VYTVÁŘENÍ nových URL adres. Pokud nevíte, jak nastavit správně 301 redirect, tak se do úprav stávajících URL adres raději nepouštějte.
Alespoň jednoduchá analýza klíčových slov by měla být základem při tvorbě nového obsahu - a tedy i při vytváření nové URL adresy pro daný obsah.
S pomocí analýzy klíčových slov zjistíme, jaké fráze v daném tématu lidé nejvíce vyhledávají a právě z nejvyhledávanějších frází můžeme poskládat základ naší nové URL adresy, titulku i nadpisu.
V ukázce tvorby vhodného slugu url adresy budeme vycházet z titulku – avšak i titulek jsme předtím vytvořili s pomocí analýzy klíčových slov.
Pokud bychom neměli vhodný titulek, postupujeme při tvorbě URL výběrem nejvhodnějších frází z analýzy klíčových slov – ideální jsou takové fráze, které naše téma nejlépe vystihují a zároveň mají zajímavou měsíční vyhledávanost.
Odvozením URL z titulku většinou získáme základní URL adresu, a když si s ní trochu pohrajeme, můžeme dostat perfektně optimalizovanou URL adresu.
Pro tento případ si určíme cvičný titulek:
Co je nemoc DNA a zvýšená kyselina močová: jaké jsou příznaky, prevence, léčba (bonus 4 tipy pro vhodný jídelníček)
Odstraňme z URL adresy speciální znaky jako například čárky, středníky, dvojtečky, mezery, uvozovky, procenta, závorky atp.
Důležité je udělat URL jednoduchou a čitelnou – a k tomu nám žádné speciální znaky nepomohou.
Cvičný titulek:
Co je nemoc DNA a zvýšená kyselina močová jaké jsou příznaky, prevence, léčba bonus 4 tipy pro vhodný jídelníček
Čísla z URL adresy odstraňujeme většinou proto, že bývá velmi pravděpodobné, že se tato čísla budou měnit.
Například časem aktualizujeme článek, a místo 4 tipů přidáme další 3, dohromady jich tedy bude 7. Pokud bychom nechtěli měnit a přesměrovávat URL adresu, v URL by zůstaly jen 4 tipy.
To by mohlo lidi zmást.
Nebo bychom upravili i URL a přesměrovali ji na novou - jen každým přesměrováním můžeme zbytečně přijít o nějakou "SEO sílu", proto nejideálnějším řešením může být předcházet zbytečné změně URL - a to tím, že do URL už na začátku nezahrneme zbytečná čísla.
Cvičný titulek:
Co je nemoc DNA a zvýšená kyselina močová jaké jsou příznaky, prevence, léčba bonus tipy pro vhodný jídelníček
Z URL adresy odstraňme všechny informace, které jsou tam nepotřebné:
Cvičný titulek:
nemoc DNA kyselina močová: příznaky, prevence, léčba vhodný jídelníček
Aktualizací článků (což je běžný proces u dlouhodobě fungujících webů) můžeme do původního článku přidat tolik informací, že jeho původní význam to může značně ovlivnit – a tedy může být výstižnější, pokud budeme naši URL adresu držet kolem hlavního klíčového slova v tématu
Cvičný titulek:
nemoc DNA kyselina močová
Někdy můžeme rozšířit kontext s pomocí synonym nebo jiných doplňkových slov, která mohou úzce souviset s naším tématem.
Cvičný titulek:
léčba nemoc DNA snížení zvýšená hladina kyselina močová
Nyní potřebujeme upravit a vyskloňovat URL adresu, aby byla srozumitelná a snadno čitelná:
Cvičný titulek:
léčba nemoci DNA snížení zvýšené hladiny kyseliny močové
Většina CMS systémů automaticky upravuje velká písmena v URL adrese na malé, ale některé to nedělají.
Teoreticky by z technického hlediska mohly některé servery považovat URL adresy s malými a velmi písmeny za odlišné – takže je lepší předcházet takto vznikající DUPLICITĚ tím, že všechna písmena v URL adrese vždy nastavíme na malá písmena.
Cvičný titulek:
léčba nemoci dna snížení zvýšené hladiny kyseliny močové
Háčky a čárky v URL adrese nejsou ideálním nápadem – mnohé webové systémy s nimi sice dokáží pracovat, avšak může to způsobovat nemalé problémy:
Takže nejideálnějším řešením je hned při tvorbě z URL odstranit veškerou diakritiku
Cvičný titulek:
lecba nemoci dna snizeni zvysene hladiny kyseliny mocove
Url adresy místo mezer používají pomlčky, takže nahraďme v URL všechny mezery s pomlčkami.
Cvičný titulek:
lecba-nemoci-dna-snizeni-zvysene-hladiny-kyseliny-mocove
Na první pohled se tvorba vhodné URL adresy může zdát komplikovaná – ovšem vůbec tomu tak nemusí být.
I kdybychom nechali URL adresu odvozenou z nadpisu článku, chybu bychom s tím pravděpodobně neudělali. Pokud si navíc s takto vygenerovanou URL adresou trochu pohrajeme, můžeme poměrně snadno zvýšit pravděpodobnost, že náš web posuneme v Google vyhledávání na lepší pozice.
Většinou úplně stačí odstranit ze slugu URL adresy zbytečnosti, zahrnout tam důležitá vyhledávaná klíčová slova, rozšířit kontext a zlepšit její čitelnost.
Majiteľ a hlavný SEO špecialista
Majiteľ Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.
SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.
O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.
Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.
Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.
V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.
Není nutné řešit všechno – důležité je získat nové zákazníky, zlepšovat web a poskytovat užitečnost.
Vytvářejte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil co nejvíce lidí – témata si vybírejte cíleně a vytvářejte postupně krok za krokem.
Trápí vás omezený rozpočet? SEO služby poskytujeme stejně velkým i malým webům, eshopům či portálům.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK