SEO jednoduše a efektivně - poznejte zaručený způsob, jak spolehlivě získávat zákazníky z Google vyhledávání (vhodné i pr laiky).

Obsah článku (cca 10 min čtení):

  1. SEO jednoduše a efektivně - poznajte zaručený způsob, jak spolehlivě získavat zákazníky z Google vyhledávání (vhodné i pro lajky).
  2. Co je to SEO?
  3. Proč se věnovat SEO?
  4. Jak funguje algoritmus Google vyhledávání?
  5. Jaké SEO faktory ovlivňují výsledky vyhledávání v Google?
  6. Rozdělení SEO faktorů na ON-page a OFF-page vlivy.
  7. Je potřeba řešit všechny tyto SEO faktory?
  8. Je skutočně SEO tak komplikované a vhodné jen pro „SEO Guru“?
  9. Zjednodušená metaforická ukázka SEO na kamenné prodejně.
  10. Názorná ukázka na dvou reálných webech - PoctiveSEO.sk + ParfumyLacno.sk.
  11. Najdůležitější SEO faktory nejen v roce 2020.
  12. Takže co je nejdůležitější pro získávání top pozic v Google vyhledávání v roce 2019, 2020, 2022 a pravdepodobně i v roce 2032?
  13. Jak teda dělat SEO v roce 2020 a jak získávat zákazníky z Google vyhledávání?
  14. Největší chyba množství webů v jejich SEO začátcích.
  15. Rozdíl mezi skutečnou pomocí a oportunistickou snahou manipulovat.
  16. Shrnutí.

1. SEO jednoduše a efektivně.

SEO může být tak komplikované, že pro lajka či běžného majitele webu může být na první pohled neřešitelné. A přitom každý nový web potřebuje nové návštěvníky jako sůl.

Existuje množství faktorů ovlivňujících umístění webů v Google vyhledávání - těchto faktorů je více než 200. Může být tedy skutečné umění a věda je dohromady zpracovat komplexně a správně.

Je však třeba řešit je všechny?

Není. Pokud chceme dostat svůj web na první pozice v Googlu, nemusíme vyřešit všechny tyto faktory. Stačí se soustředit na ty nejdůležitější.

Ktoré to jsou?

Obsah, zpětné odkazy a použitelnost webu.

Chcete vědět, jak pracovat na svém webu s těmito nejdůležitějšími SEO faktory co nejefektivněji?

Tak pojďme na to. Začněme pěkně po pořádku.

2. Co je to SEO?

SEO (Search Engine Optimization) znamená optimalizace webu pro vyhledávače na získávání přirozené návštěvnosti z internetových vyhledávačů.

Zjednodušeně řečeno, SEO je možnost pro weby, jak mohou získávat více návštěvnosti či objednávek z vyhledávače Google.

Díky SEO je možné "přesvědčit" Google, že si optimalizovaný web "zaslouží" přední místa ve výsledcích vyhledávání.

Podstatné je vědět, jak na to.

3. Proč se věnovat SEO?

Asi každý majitel webu chce pro něj zajistit rentabilitu, vysokou návštěvnost a hlavně dostatečné zisky. Jak to však udělat?

Jedním z nejkvalitnějších zdrojů návštěvnosti téměř pro každý web může být Google vyhledávání. Dokáže totiž nejlépe oslovit lidi, v tu nejlepší možnou chvíli - právě tehdy, když něco potřebují a hledají řešení s pomocí Google vyhledávání.

Abychom však tuto možnost mohli využít, potřebujeme, aby Google nabízel na prvních pozicích i náš web. Prostě potřebujeme Google "přesvědčit", že náš web si zaslouží top pozice v Google vyhledávání.

Zjednodušeně řečeno - pokud chceme vyhrát závod, je nezbytné, abychom vůbec začali závodit.

Vytvořením webu se však automaticky nepostavíme na pomyslnou startovní čáru. A pokud se už na ni postavíme, každému je jasné, že není jedno, jestli vystartoval na trabantu mezi samými Mercedesy.

Účastnit se a vyhrávat tyto "závody" ve výsledcích Google vyhledávání nám může pomoci právě SEO a optimalizace našeho webu. Bez ní se těchto závodů většinou vůbec nezúčastníme - zejména pokud působíme v konkurenčním prostředí.

4. Jak funguje algoritmus Google vyhledávání?

Nejprve je dobré alespoň přibližně pochopit, jak funguje Google vyhledávač.

Google si můžeme představit jako obrovskou digitální knihovnu. Namísto knih však "skladuje" webové stránky. Když někdo v Google něco vyhledává, Google potřebuje projít celou svou knihovnu webů a vybrat z nich ty nejvhodnější a nejrelevantnější.

Na procházení celé své knihovny využívá počítačový program, nazývaný také jako vyhledávací algoritmus.

Nikdo přesně neví, jak tento vyhledávací algoritmus funguje:

Vyvíjí se celé roky, neustále se vylepšuje a doplňuje o další faktory či vlivy. Navíc je už tak zautomatizovaný, že se dá považovat za schopnou umělou inteligenci, která se dokáže stále a stále více "rozhodovat sama".

Takže nikdo přesně neví, podle čeho Google vybírá finální výsledky vyhledávání.

Máme však nejrůznější indicie - ať už od samotných tvůrců Google, ale také z množství výzkumů, statistických údajů apod. - o tom, které faktory jsou pro umisťování v Google vyhledávání nejdůležitější.

Právě SEO nám pomáhá s řešením těchto faktorů na našem webu a díky tomu můžeme zlepšovat pozice našeho webu v Google vyhledávání.

Ako získať zákazníkov z Google s pomocou SEO.jpg

5. Jaké SEO faktory ovlivňují výsledky vyhledávání v Google?

Jak jsme již zmínili výše, Google používá k vyhodnocení výsledků vyhledávání množství faktorů a ne všechny jsou známé.

Tyto faktory tvůrci Google nezveřejňují z několika důvodů.

I kvůli tomu, aby se předcházelo nekalému manipulování s výsledky ve vyhledávání - k čemuž často v různých etapách docházelo (např. Používáním linkfariem, výměnnými zpětnými odkazy či různými blackhat SEO technikami).

Co všechno má vliv na SEO?

V současnosti je známo více než 200 faktorů, které mohou ovlivnit výsledky vyhledávání. Ale těch faktorů může být ve skutečnosti mnohem více.

Některé faktory mají větší vliv než jiné.

Vyřešením a zapracováním těchto faktorů na svém webu se většinou nezlepší jen jeho "SEO zdraví" ale i uživatelská přívětivost (UX - user expirience) - web je tak pro uživatele stále příjemnější, intuitivnější a rychlejší.

Ukázka faktorů: doménové faktory, obsahové faktory, struktura webstránky, faktory kódování, výkonnostní a bezpečnostní faktory, faktory uživatelské interaktivity, odkazové faktory.

Seznam faktorů, které ovlivňují SEO v roce 2020 můžete nalézt zde.

6. Rozdělení SEO faktorů na ON-page a OFF-page vlivy.

Celkově se SEO faktory dělí na 2 hlavní skupiny:

  • ON page SEO.
  • OFF page SEO.

ON page SEO:

Mezi ON page SEO faktory se řadí ty vlivy, které jsou umístěny přímo na daném webu - kromě jeho obsahu jde i o jeho různé technické parametry, nastavení, rychlost webu a podobně.

OFF page SEO.

Off-page SEO jsou faktory umístěny mimo daný web - jde o odkazy z jiných webů na daný web. Velmi zjednodušeně řečeno - takové odkazy fungují pro Google něco jako "hlasy" v soutěži superstar.

Čím více kvalitních hlasů web má, tím má lepší pozice v Google vyhledávání. Protože se předpokládá, že nějaký web bude odkazovat na druhý, když ho v něčem doporučuje sdílí, uznává jeho kvalitu.

Jde o metaforické a zjednodušené vysvětlení, ve skutečnosti to je samozřejmě složitější. Na obecné přiblížení to však bohatě stačí.

7. Je potřeba řešit všechny tyto SEO faktory?

V ideálním stavu by to bylo asi úplně nejlepší.

Pokud máme neomezené zdroje financí, času a energie, může být fantastické zpracovat všechny tyto faktory na 10 000 %. Ale co když je náš rozpočet na SEO omezený či minimální?

Ano, všechny zmíněné faktory, a také mnohé další, ovlivňují SEO. A jsou opravdu důležité.

Je však třeba vyřešit všechny SEO faktory k dosažení TOP pozic v Google vyhledávání?

Ne. Není to nezbytné.

SEO můžeme dělat mnohem jednodušeji.

Nemusí být smysluplné a ani rentabilní za každou cenu zlepšovat každý existující faktor. Nejefektivnější může být, pokud se budeme věnovat hlavně těm nejdůležitějším faktorům.

A dokážeme to i sami.

8. Je skutečně SEO tak komplikované a vhodné jen pre „SEO Guru“?

Komplikovaný přístup může vyžadovat asistenci profesionálů:

Není až tak málo marketingových agentur a SEO specialistů, kteří nás přesvědčují o komplikovanosti SEO. Údajně je tak komplexní a komplikované, že ho dokáží zvládat jen praví odborníci.

Údajně bychom měli mít na 100 % vyřešené technické SEO, kód a strukturu webu, UX webu (zjednodušeně přeloženo - uživatelsky příjemný web), dokonale zpracované a propojené sociální sítě, PPC reklamu, špičkový content (nač obsah, když content je víc cool a jako jinak - dokáže ho zajistit "jen" profi agentura).

Samozřejmě je třeba mít propracované marketingové strategie a detailní persóny, influencer marketing, puntičkářskou analytiku a zpracování dat (kam se hrabe akademický výzkum a data mining) spolu s vymakaným performance marketingem, email marketing (však emailového spamu dostáváme skutečně málo, je třeba přidat), a v neposlední řadě promyšleně inovovaný linkbuilding a PR a také alespoň nějaké ty videa.

Hlavně, když to vše jako jejich klient zaplatíme ze svého rozpočtu. Nejednou takové agentury či specialisti vůbec nezajímá rentabilita takového přístupu a je jim jedno jestli se nám může taková investice i reálně vrátit.

Protože toto přece ovlivňuje to, jak Google vyhodnocuje a určuje pozice webů ve vyhledávání. Takže se toho třeba okamžitě chopit! Snad nechcete fungovat v online světě jinak ?!

Chcete-li mít v Google nějakou šanci, potřebujete vyřešit co nejvíce ze zmíněných faktorů!

A nebo ne?

9. Zjednodušená metaforická ukázka SEO na kamenné prodejně:

Vezměme si příklad nějaké kamenné prodejny.

Jakékoliv On page SEO faktory si můžeme přirovnat k vybavení této kamenné prodejny - regály, police, vitríny, pult, interiér (osvětlení, hudba, čistota, atmosféra), ...

Off page SEO faktory si můžeme přirovnat k tomu, co směřuje lidi jít dovnitř do tohoto obchodu - billboardy, letáky, plakáty a různé druhy reklam.

Takže se můžeme hypoteticky zeptat:

Jak nám pomůže zlatý pult, stříbrné regály a diamantové vitríny, pokud o našem obchodě nikdo neví a nikdo do něj nechodí? Pomůže nám tehdy investovat více do vybavení obchodu?

Pointa metaforického příkladu:

  • Jaký význam mají zlaté vyleštěné vyčištěné regály, fantastická atmosféra, pokud do obchodu nikdo nechodí a nemá to kdo ocenit?
  • Jak může zvýšit návštěvnost obchodu výměna regálů? Co z toho, že namísto dřevěných regálů dáme chromované, diamantové nebo zlaté? Jak to samo o sobě zvýší návštěvnost, když o tom nikdo neví?

Teď se podívejme na metaforické přirovnání ke zpětným odkazům:

Pokud vybudujeme více "billboardů", letáků a dalších "ukazatelů" (zpětných odkazů), které budou směřovat lidi do našeho obchodu, tak to nejen logicky a přímo může zvýšit návštěvnost našeho obchodu - přes přímé prokliky.

Ale zároveň mohou takové letáky (zpětné odkazy) výrazně zlepšit pozice našeho webu v Google vyhledávání (odkazy jsou jedním z 3 nejdůležitějších faktorů pro Google) a můžeme tak efektivně oslovit množství lidí hledající naše služby či zboží.

Ano, vybavení obchodu je samozřejmě důležité.

Pokud již někdo navštíví náš obchod a pokud chceme, aby se stal našim zákazníkem, je nezbytné, aby našel to, co hledá. A zároveň, aby se u nás cítil i příjemně. A aby fungovalo vše, co je nezbytné k vytvoření nákupu.

Takže i to nejobyčejnější základní vybavení spolu v kombinaci s rozumně zvolenými a umístěnými ukazateli do našeho obchodu nám může pomoci mnohem více, než nejšpičkovější výbava, aniž by o obchodu někdo věděl.

Existuje množství webů, které jsou ve špičkové kvalitě, mají skvělé technické parametry, avšak pomalu nikdo o nich neví a jen s bídou živoří - nejen v Google vyhledávání, ale i celkově.

A naopak, existuje množství webů, které jsou po technické stránce spíše průměrné, někdy i podprůměrné a i tak dokáží získávat množství návštěvnosti a zákazníků z Google vyhledávání.

10. Názorná ukázka na dvou reálných webech - PoctiveSEO.sk + ParfumyLacno.sk.

Abychom tato tvrzení podložili něčím reálným, podívejme se na názornou ukázku dvou mých webů.

Jeden (poctiveSEO) je z technického hlediska na velmi dobré úrovni, avšak nemá téměř žádné zpětné odkazy.

Druhý (parfumylacno) je z technického hlediska na tom výrazně hůře, avšak má množství kvalitních zpětných odkazů.

Na následujících obrázcích si všímejme hodnocení "kvality webu *" (94 % pro PoctiveSEO a 24 % pro ParfumyLacno), počet zpětných odkazů a přibližnou měsíční přirozenou návštěvnost z Google vyhledávání (Organic Traffic).

*Nejde o skutečné hodnocení kvality webu, ale o jeho rychlost načítání v mobilních zařízeních a v PC - což však ve velké míře poukazuje právě na kvalitu webu, kvalitu jeho naprogramování a správného nastavení.​​​​​​​

On-page výsledky pro web PoctiveSEO.sk

On page faktory OBRÁZOK 1

Off-page výsledky pro poctiveSEO.sk

Off page faktory OBRÁZOK 1

Názorná ukázka méně kvalitního webu s množstvím kvalitních zpětných odkazů:

On-page výsledky pro web ParfumyLacno.sk

On page faktory OBRÁZOK 2

Off-page výsledky pro ParfumyLacno.sk

Off page faktory OBRÁZOK 2

Výsledek?

Parfumylacno má nesrovnatelně vyšší návštěvnost z vyhledávače Google - cca 1500 návstěvníků měsíčně, a to má náhodou slabší časy s výrazným poklesem návštěvnosti, i kvůli momentální situaci ve světě a kvůli pandemii a korona krizi.

Naopak PoctiveSEO má výborné výsledky "kvality webu", avšak z Google vyhledávání má nulovou návštěvnost.

"Krásný" výsledek pro web nabízející SEO :) Nenechme se však splést, pro PoctiveSEO záměrně neřešíme SEO a zejména žádné zpětné odkazy, narozdíl od e-shopu Parfumylacno.​​​​​​​

11. Nejdůležitější SEO faktory nejen v roce 2020.

Jaké jsou nejdůležitější faktory v "SEO optimalizaci"? *

Už na začátku jsme si řekli, že jimi jsou obsah, zpětné odkazy a použitelnost webu. Nyní si o nich povíme více.

(* SEO optimalizace je stylisticky nesprávný výraz. Správně je optimalizace webu pro vyhledávače. Je lepší, abyste to věděli a ideálně ho nikdy nepoužili. Protože ne jeden "SEO Guru" by vás za to mohl chtít alespoň ukamenovat. Např. protože jsem tento výraz použil v tomto článku, automaticky to neguje a dehonestuje jakoukoliv mou SEO kompetenci a vlastně asi i totálně kompletní kompetenci existovat).​​​​​​​

O co se snaží Google již od svého vzniku? 

Pro jednoduchost si řekněme, o co se snaží Google již od svého vzniku:

Google chce poskytovat svým uživatelům správné odpovědi na všechny vyhledávané poptávky. Nebo alespoň podle možností co nejsprávnější a nejlepší odpovědi.

Pomozme lidem a Google pomůže nám.

Stačí tedy, když s naším webem budeme postupovat stejně.

Pokud poskytneme lidem na našem webu užitečné a účinné odpovědi či řešení na jejich problémy, Google si toho pravděpodobně všimne a přizpůsobí tomu zobrazování výsledků vyhledávání.

12. Takže co je nejdůležitější pro získávání top pozic v Google vyhledávání v roce 2019, 2020, 2022 a pravděpodobně i v roce 2032?

  1. Poskytovat na svém webu nejlepší možné odpovědi a řešení pro potřeby návštěvníků našeho webu.
  2. S tím souvisí poskytování na webu kvalitní obsah, přístupný pro lidi i pro Google "roboty".
  3. Pravidelně získávat kvalitní odkazy, které podporují důvěryhodnost a kvalitu našeho webu. Zjednodušeně řečeno, kvalitní odkazy mohou v "očích Google" potvrzovat to, že náš web je opravdu nejlepší. Pokud na web neodkazují jiné kvalitní weby, asi za moc nestojí.

Na těchto nejpodstatnějších faktorech se určitě shodnou všichni, nejen ti nejlepší SEO specialisté.

13. Jak tedy dělat SEO v roce 2020 a jak získávat zákazníky z Google vyhledávání?

Ako robiť SEO efektívne a účinne?

Je velmi vhodné začít s analýzou klíčových slov.

Bez ní bychom totiž "stříleli naslepo". Se základním přehledem o tom, co a jak lidé vyhledávají, dokážeme tyto lidi mnohem snadněji oslovit. O tom si však detailněji řekneme jindy.

14. Největší chyba množství webů v jejich SEO začátcích.

Množství lidí, kteří začnou řešit SEO, se ztratí už ve svých SEO začátcích. Zapomenou na svůj primární cíl - praktickými výsledky "přesvědčit" Google, že si jejich web zaslouží top pozice.

Namísto toho si určí za svůj cíl splnění nejrůznější seznamy úkolů, které našli někde na internetu.

A tak často jejich cílem nebude vylepšit svůj web a poskytovat lidem hodnotné užitečné informace, místo toho jen slepě plní nejrůznější úkony, kterými chtějí zmanipulovat výsledky vyhledávání v Google ve svůj prospěch.

Pokud chceme dělat SEO efektivně a chceme získávat pro svůj web množství kvalitních návštěvníků z Google vyhledávání, neměli bychom ho dělat jen pro splnění nějakého SEO checklistu či plánovaného seznamu úloh (náramně připomínajícího komunistické pětiletky).

Nejjednodušší způsob může být nejtěžší, ale vyplatí se.

Sice jsme to už možná slyšeli nejméně tisíc krát, ale je to jedna z nejjednodušších "cest k úspěchu".

Zaměřme se na lidi.

Zaměřme se na kvalitní a upřímnou službu lidem. Věnujme se tomu nejdůležitějšímu a hledejme stále nové způsoby, jak můžeme být lepšími a jak můžeme poskytovat lepší služby, lepší obsah, lepší odpovědi, rady, tipy, inspirace či návody.

Dělejme věci tak, aby přinášely ovoce - ne pro nás, ale v první řadě pro naše zákazníky. Spokojení zákazníci nám mohou přinést mnohem více ovoce, než si vůbec dokážeme představit.

Soustřeďme se tedy na to, jak být lepšími. Jak můžeme lidem co nejlépe a nejefektivněji pomoci. A ne na to, jak splnit nějaký marketingový plán.

15. Rozdíl mezi skutečnou pomocí a oportunistickou snahou manipulovat.

Otázky typu:

  • Kolik zpětných odkazů mu zvládnete sehnat za měsíc?
  • Kolik článků mi zvládnete měsíčně dodat?
  • Kolik normo stran či znaků poskytujete v jednom článku?

Takové otázky jsou pochopitelné. Nicméně jsou naivně směšné a nejednou zbytečně kontraproduktivní.

Je to podobné, jako kdybychom se před začátkem partnerského vztahu chtěli ujistit, kolik rozhovorů, polibků, intimností či dalších aktivit je potřebných k oboustrannému uspokojení.

Asi každý ví, že k prožívání a realizování naplňujícího šťastného partnerského vztahu je třeba mnohem více, než jen nějaké slepé realizování aktivit ze seznamu úloh nebo nedejbože používání různých zaručených "levných triků".

S takovými triky lze poměrně snadno někoho "zmanipulovat" či využít, ale určitě ne ocenit a společně zažívat oboustranně vzájemné nekonečné naplňující šťastné chvíle.

Případně si to můžeme představit i na příkladu z posilovny - pokud chceme skutečně silné, pružné a zdravé tělo, co nám pomůže víc - vytrvalý a poctivý komplexní trénink, životospráva a naladění, nebo hledání zkratek a experimentování se steroidy? Velmi snadno najdeme specialisty, kteří nám nabídnou takové zkratky a okamžité výsledky - ale kdo bude nést následky takového jednání?

Podobně je to i v SEO.

Nějací "odborníci" nám nabídnou přesné paušální číslo - kolik čeho publikovat, abychom dosáhli toho či onoho. Pokud nám to vyhovuje, prosím.

Ale je to podobné, jako při zmíněném cvičení - kolik dřepů potřebujeme udělat, abychom získali svalnatá stehna jako Ronnie Coleman? Dá se to takto paušálně určit?

Vždy záleží jen na nás, jak se rozhodneme:

  • Jestli chceme vybudovat něco hodnotného a užitečného.
  • Nebo zda chceme jen někoho přechytračit - pak se ale nedivme, pokud někdo přechytračí nás.

Vytrvejme až do úspěšného cíle.

Mně osobně se více líbí ten první přístup - budovat něco hodnotného a užitečného vytrvalou poctivou prací: v SEO to je přínosný obsah, či kvalitní zpětné odkazy v podobě vzájemně užitečných vztahů.

A mám rád, když se k tomu nabídne tolik práce a prostoru, kolik je potřeba - pak už jen stačí vytrvat až po úspěšné dosažení našeho cíle.

Toto všechno je vždy individuální.

Proto se dá předem jen těžko určit, kolik čeho (kolik odkazů, kolik článků, normostran, ...) budeme k dosažení cíle potřebovat. Vychází to vždy z aktuálních možností, situace a potřeb.

Určitý odhad se samozřejmě může dát poskytnout s pomocí analýzy klíčových slov a analýzy konkurence.

16. Shrnutí.

Pokud chceme být se svým webem úspěšní, nabízejme na něm lidem skutečnou hodnotnou a užitečnou pomoc.

Poskytujme tedy na svém webu pro lidi ty nejlepší možné odpovědi. Vytvářejme kvalitní a zejména užitečný obsah. A podporujme ho pravidelným budováním kvalitních zpětných odkazů.

Zaujalo vás to, a chtěli byste vědět, jak můžeme dělat SEO efektivně?

Připravuji další články s komplexními návody:

Naučte se, jak si udělat efektivní analýzu klíčových slov.

Podívejte se, jak vytvářet kvalitní a užitečný obsah.

Podívejte se, jak budovat kvalitní zpětné odkazy.

Pokračujte ve čtení dalších článků a podívejte se na názorné ukázky, praktické příklady a použitelné rady a tipy jak dělat SEO v roce 2020.


Autor:

Martin Balko

Majitel webů PoctiveSEO + ParfumyLacno.sk a velký fanoušek užitečné pragmatické optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech - nejen optimalizace webů pro vyhledávače.

Proč se vyplatí investovat do SEO optimalizace?

Proč se vyplatí investovat do SEO optimalizace?

SEO nabízí webům oslovování správných lidi ve správný čas - umožňuje v Google vyhledávání zobrazovat web těm, kteří právě hledají takové řešení, které jim může nabídnout daný web.

Číst více