SEO vs PPC: Která z těchto možností je lepší na propagování webu?

Obsah článku:

  1. Co jsou PPC reklamy?
  2. Výhody PPC reklam
  3. Nevýhody PPC reklam
  4. Kdy se nevyplatí investovat do PPC reklam?
  5. Co je SEO?
  6. Výhody SEO
  7. Nevýhody SEO
  8. Kdy se nevyplatí investovat do SEO?
  9. Využívání PPC reklam a SEO společně
  10. Shrnutí: SEO nebo PPC?

Máte omezený rozpočet a chcete zvýšit ziskovost a rentabilitu vašeho webu a zvažujete, který způsob propagace webu by byl tou nejvhodnější možností? Do kterého typu propagace webu investovat? Do PPC reklam? Nebo do SEO?

Podívejte se na výhody a nevýhody jednotlivých možností, aby se vám snáze rozhodovalo, který model propagace webu může být pro vás výhodnější.

  1. PPC reklamy

  2. SEO

Co jsou PPC reklamy?

SEO vs PPC

PPC reklamy jsou typ propagace webu, kdy platíte za každé kliknutí na váš web (Pay Per Click), nebo za zobrazení vašeho webu.

PPC reklamy lze využívat mnoha způsoby - například v Google vyhledávání, na sociálních sítích, v banerových systémech různých webů, v porovnávačích cen atd.

Kdy, proč a jak se vyplatí investovat do PPC reklam?

PPC reklamy mohou patřit mezi jeden z nejefektivnějších způsobů propagace webu – záleží však vždy na kvalitě jejich nastavení.

Proč mohou být PPC reklamy dobrou volbou pro propagaci vašeho webu?

Výhody PPC reklam

  • PPC je rychlé a díky PPC reklamám může váš web začít produkovat nějaký výdělek už hned ten den, kdy PPC reklamy spustíte.

  • Zároveň máte své reklamy pod výraznou kontrolou (o jaké se může jiným typům propagací jen zdát) = můžete nastavit různá omezení pro ceny, rozpočet atd., díky čemuž si můžete přesně určit částku, kterou do těchto reklam investujete.

  • PPC reklamy umožňují zobrazování kampaní a reklam na základě REmarketingu – reklamy se zobrazují lidem, kteří již váš web navštívili, nebo se o něj zajímali.

  • V PPC kampaních lze specificky nastavit publikum, kterému se mají reklamy zobrazovat – díky tomu se vyhnete zbytečným proklikům a zaplatíte jen za kliky, u kterých je vyšší pravděpodobnost pro úspěšnou konverzi.

  • PPC reklamy jsou velmi exaktní a můžete je detailně vyhodnocovat – díky tomu lze eliminovat neziskové kampaně a výrazně podporovat ty ziskové.

  • PPC reklamy můžete spustit na nejrůznějších platformách - v Google vyhledávání, ve srovnávačích cen atp.

Nevýhody PPC reklam

  • PPC reklamy mohou produkovat konverze jen když jsou spuštěny - jakmile je pozastavíte nebo vypnete, přestanou přinášet “ovoce”. To zároveň může být i jejich menší výhoda (např. pozastavení PPC kampaní během dovolené).

  • PPC reklamy fungují na principu aukce = kdo zaplatí za proklik více, ten může být zobrazován častěji a viditelněji, avšak ve hře je samozřejmě mnohem více faktorů (nastavení reklamy, její výsledky a "skóre", relevance..). To má také své výhody, ale zároveň to může v některých oblastech přinášet velmi předražené kliky a vysoké nároky na investovaný rozpočet.

  • PPC reklamy jsou závislé na výši rozpočtu – weby s vyšším rozpočtem mohou být zobrazovány častěji. A ke spuštění jakékoliv kampaně, i té nejlevnější, bude nezbytný nějaký rozpočet. Bez peněz PPC kampaně nespustíte.

  • Některé oblasti – zejména oblast zdraví, sexuality a jiných – mohou být v PPC kampaních výrazně omezovány, a může být nemožné propagovat tam nějaký svůj produkt (např. zdravotní doplňky, výživa, zdraví atd.).

  • "Imunnost, odolnost či slepota" vůči PPC reklamám - mnoho lidí PPC reklamy ignoruje (např. v Google vyhledávání většinou lidé scrolují k přirozeným výsledkům vyhledávání).

  • PPC reklamy vyžadují pravidelnou kontrolu a nastavení, jinak mohou ztrácet svou efektivnost (jednorázové nastavení PPC reklam nemusí být vůbec dobrý nápad).

  • PPC reklamy mohou lidi otravovat – ne nadarmo existují doplňky pro internetové prohlížeče, které se snaží automaticky blokovat maximum reklam.

K tomu, aby se PPC reklamy v maximální míře přibližovaly svému plnému potenciálu využití, je většinou nejideálnější, pokud je spravuje zkušený profesionál. Protože jinak se v nastavení a možnostech PPC kampaní orientuje někdo, kdo spravuje jeden e-shop a jinak profesionál, který má zkušenost s úspěšným propagováním desítek e-shopů.

Výborným PPC specialistou s ohleduplným lidským přístupem ke klientům i k jejich rozpočtu je pan Wiener, kterého rozhodně doporučuji každému, kdo chce vyždímat ze svých PPC kampaní maximum.

Své zkušenosti zajímavě popisuje PPC specialista pan Beran v této případové studii: PNO 5%, cena konverze < 90Kč, obrat do 50M, cena PPC do 10.000 Kč/měs.

Kdy investovat do PPC reklam?

Do PPC reklam se může vyplatit investovat téměř každému webu, který má k tomu dostatečný rozpočet.

PPC reklamy jsou vhodným propagačním nástrojem zejména pro nové weby, které potřebují okamžitě začít produkovat první konverze a rozpohybovat finanční toky ve svém podnikání.

Kdy se nevyplatí investovat do PPC reklam?

Do PPC reklam se nemusí vyplatit investovat tehdy, pokud nemáte dostatečný rozpočet a ceny prokliků jsou ve vašem oboru velmi vysoké. Případně vám v kampaních neumožní propagovat vaše výrobky kvůli nejrůznějším omezením.

SEO vs PPC

Co je SEO a jak může pomoct při propagaci vašeho webu?

SEO je proces optimalizace webu pro vyhledávače takovým způsobem, aby byl váš web viditelný a dohledatelný v Google vyhledávání.

U SEO nejde jen o nějaké nastavení webu, jak si mnoho laiků mylně myslí. Kromě nastavení, vyladění a zlepšování webu je to rovněž o efektivním budování zpětných odkazů z jiných webů.

Prohlédněte si komplexní návod (nejen) pro začátečníky: co je linkbuilding (budování zpětných odkazů) a jak na to.

Kdy, proč a jak investovat do SEO a optimalizace webu?

Jednou z největších výhod SEO je v tom, že oslovuje lidi ve správný čas, na správném místě - tehdy, když lidé hledají řešení na svůj problém. Zároveň nikomu nic nevnucuje (narozdíl od otravných reklam například ve videích, vyskakovacích oknech apod.).

Výhody SEO

  • Dobře rozjeté SEO přináší návštěvnost na web i dávno poté, co se přestane do SEO investovat – narozdíl od ostatních typů marketingu.

  • S pomocí SEO můžete získávat „bezplatnou“ návštěvnost z přirozeného vyhledávání – nemusíte platit za žádné prokliky na váš web. Všechny prokliky jsou bezplatné. Investovat potřebujete akorát do SEO.

  • Přirozené výsledky vyhledávání v Google působí mnohem důvěryhodněji než placené výsledky vyhledávání.

  • I s nesrovnatelně nižším rozpočtem oproti konkurentům můžete při strategicky cíleném SEO získávat zajímavé množství návštěv.

  • S pomocí SEO si můžete vybudovat dlouhodobě stabilní návštěvnost a snížit tak závislost na jiných typech reklam a marketingu.

  • V dlouhodobém horizontu může být SEO mnohem levnější než PPC reklamy.

  • Se SEO můžete cílit i na témata, na která vám omezení PPC reklam neumožňují cílit.

  • Se SEO můžete obsáhnout i další marketingové aktivity – strategickou tvorbu obsahu, PR a získávání zprostředkované návštěvnosti přes odkazy z jiných webů atp.

  • SEO můžete výborně propojit s PPC a dalšími marketingovými aktivitami.

Nevýhody SEO

  • SEO NENÍ jednorázová událost - neděje se nějakým jednorázovým nastavením. SEO JE o dlouhodobém procesu neustálého zlepšování webu a získávání kvalitních odkazů z jiných webů.

  • Očekávat nějaké výsledky či návratnost investice do SEO lze v nejlepším možném případě po několika měsících. Většinou to může být 3 – 12 měsíců.

  • SEO není exaktní obor. Téměř všechno v něm je o pravděpodobnosti. Ne o jednoznačných faktech či tvrzeních. Nelze jednoznačně určit co, kdy a jak je dosaženo. Lze určit pravděpodobnost, že při určitých aktivitách je velmi pravděpodobné dosáhnout určitého výsledku.

  • Efektivní SEO je o dynamickém živém přístupu, kdy se procesy mění a nastavují na základě aktuální situace – není to o exaktním, mrtvém tabulkovém přístupu, kdy by se procesy řešily na základě algoritmického myšlení (if => then => else) podle nějaké tabulky či podle marketingového plánu.

  • Takže v SEO nelze určit, tak jako v PPC, že investováním X Eur měsíčně získáte X Eur na konverzích, obratu, návštěvnosti…

  • SEO vyžaduje kvalitu, unikátnost, odbornost – jednoduše potřebujete dát Google nějaký důvod k tomu, aby začal na předních pozicích upřednostňovat váš web, před těmi ostatními. Ženy si to mohou snadno představit na příkladu své kadeřnice – proč byste měly změnit svou skvělou kadeřnici, se kterou jste perfektně spokojená, jen proto, že někdo z vašich blízkých si otevřel kadeřnický salon? To, že má pěkné moderní zařízení (můžeme přirovnat k pěknému modernímu webu) nestačí na to, abyste změnily svou oblíbenou kadeřnici, která nejen odvede skvělou práci, ale také si s ní výborně pokecáte, odpočinete a užiteje totální relax a úplné vypnutí. Stejně tak nestačí mít pěkný moderní a funkční web. Proč by právě váš web měl Google upřednostnit před ostatními weby, které mu navíc plně vyhovují?

  • SEO se nevyplatí řešit při jednorázových krátkodobých událostech (např. koncert, jednorázový výprodej produktu…

Kdy investovat do SEO?

Chcete s vaším webem vybudovat dlouhodobý zdroj příjmu a stabilní podnikání? Tehdy se vám vyplatí zvážit investici do SEO.

Kdy se nevyplatí investovat do SEO?

Do SEO se rozhodně nepouštějte tehdy, pokud to se svým webem a podnikáním nemyslíte úplně vážně. Pokud to chcete jen zkusit, zkoušejte raději jiné formy marketingu - například PPC reklamy.

Protože SEO je dlouhodobý proces.

Krátkodobým zkoušením se nemusíte vůbec dopracovat k nějakým výsledkům, ale naopak můžete zbytečně nabrat frustraci a znechucení, že něco nefunguje tak, jak jste si představovali.

Je to podobné jako při hubnutí – kdo chce zhubnout, při dlouhodobém odhodlání a vytrvalosti dříve či později pravděpodobně zhubne.

Avšak kdo chce jen zkoušet a hledat „zázračné diety, pilulky“ a různé zkratky, s největší pravděpodobností jen přijde o své peníze, čas a v horším případě i o mnohem více.

Takže do SEO investujte jen tehdy, pokud to myslíte se svým webem naprosto vážně. A ideálně investujte vyčleněné peníze, které vám nebudou chybět a nebudete každý den čekat či přepočítávat nazpět jejich návratnost.

Využití PPC reklam a SEO společně

SEO nebo PPC

Nejlepší volbou pro propagaci vašeho webu může být současné používání PPC reklam a SEO.

Oba tyto způsoby propagace se mohou efektivně doplňovat.

  • Se SEO můžete oslovovat lidi například s pomocí odborného kvalitního článku.

  • Tento článek můžete propagovat na sociálních sítích a zvyšovat tak povědomí o vašem webu.

  • A zároveň s pomocí remarketingu můžete následně ve svých PPC kampaních oslovovat lidi, kteří už někdy navštívili váš web a četli nějaké vaše články, které jste řešili při SEO aktivitách.

  • Efektivně tak můžete podchytit všechny fáze marketingového trychtýře v kombinaci SEO a PPC.

Více o marketingovém trychtýři naleznete zde.

Shrnutí: SEO nebo PPC?

Jak můžeme vidět, PPC i SEO mají své výhody i nevýhody. Nelze jednoznačně určit, která z těchto možností propagace webu je lepší – vždy to závisí na okolnostech a momentální situaci.

Tak, jak se nedá říct, jestli je lepší jablko nebo pomeranč – každému může vyhovovat něco jiného a zároveň nejlepší chuť a složení živin můžeme získat kombinací a pestrostí potravin. Ovocným salátem.

Takže i v propagaci webu může být nejoptimálnější stav současné využívání PPC reklam a SEO.

Lze tak využít výhod obou reklamních kanálů a současně diverzifikovat (rozložit riziko) investice do dvou nezávislých oblastí – nemusíte tak být odkázáni jen na PPC reklamy nebo jen na výsledky SEO.


Autor:

Martin Balko

Majitel webu PoctiveSEO + ParfumyLacno.sk a velký fanoušek užitečné pragmatické optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech - nejen optimalizace webů pro vyhledávače.

SEO případová studie: ROZPOČET 100 Eur/měsíc a zvýšení potenciálu organické návštěvnosti z 3700 návštěv měsíčně na 18 000

SEO případová studie: ROZPOČET 100 Eur/měsíc a zvýšení potenciálu organické návštěvnosti z 3700 návštěv měsíčně na 18 000

Chcete vědět, jak lze s cca 100 Eurovým rozpočtem (tj. asi 2 500 Kč) na SEO zvýšit potenciál organické návštěvnosti z cca 3700 návštěv měsíčně na více než 18 000?

Číst více

Víte, co je marketingový trychtýř a jak vám může pomoci získat zákazníky?

Víte, co je marketingový trychtýř a jak vám může pomoci získat zákazníky?

Mít skvělý produkt, pravidelně postovat kvantum článků ještě není záruka úspěchu. Každý nakupovací proces má několik fází a zákazníci prochází určitou cestou. Tajemství úspěšné obsahové strategie tkví v jediném: znát tuto cestu a vědět, na co zákazníci slyší.

Číst více