Publikované: 29.05.2023
Auktualizované: 26.04.2024
Jaké jsou základní způsoby propagování webu a druhy reklamy na internetu? Poznejte výhody a nevýhody jednotlivých druhů reklamy – například PPC reklamy, youtube video reklamy atp.Postavit si web a vydělávat peníze.
Cože? Takhle to nefunguje?
No dobře, tak vám dám pár stovek Eur a rychle s tím něco udělejte, hlavně mi řekněte, co mi můžete slíbit, a kdy se mi investované peníze vrátí. Ať se rychle sypou peníze, protože já mám spoustu výdajů.
Toto bývá hlavní marketingovou strategií nejednoho majitele webu.
Přemýšlet nad tím, jak vyždímat z podnikání co nejvíce peněz – samozřejmě co nejrychleji, nejlevněji, bez vlastního přičinění. Je to pochopitelný přístup. Ale stejně pochopitelné je i to, že takový přístup moc nefunguje. Možná jen nějaký čas.
Jak ale začít vydělávat peníze se svým webem konzistentně?
Vhodnější může být změnit přístup a přemýšlet úplně jinak.
Přemýšlet nad úplně jiným typem otázek:
A až potom řešit, jaké jsou druhy reklamy a jak propagovat svůj web.
V první řadě je vhodné si uvědomit, že samotný web s největší pravděpodobností sám od sebe nebude vydělávat vůbec nic. Protože kromě nás téměř nikdo neví, že náš web existuje.
Pokud chceme s webem vydělávat peníze, zůstávají nám většinou na výběr tyto možnosti, jak ho dostat do povědomí lidí:
Tip: Každému, kdo myslí propagování svého webu vážně, doporučuji knihu Perennial Seller od Ryana Holidaya.
Pokud také máme sebelepší moderní web, s bezkonkurenční grafikou, vyladěný ze všech možných pohledů (rychlost, UX, technická nastavení), stále to z pohledu oslovování zákazníků a vydělávání peněz znamená jen jedno.
Právě jsme se postavili na startovací čáru.
Před námi se začíná otevírat spousta práce – kterou buď krok za krokem začneme realizovat a postupně se začneme přibližovat k jakémusi "úspěchu", nebo budeme čekat na to, kdo a kdy udělá tuto práci za nás.
Odpověď je přitom poměrně jednoduchá – nikdo a nikdy.
Protože i když si najmeme nejlepší agenturu na světě, nikdo za nás neudělá naši práci. Mezi kterou patří:
Zvyšování hodnoty webu a služeb, které nabízíme, často začíná u nás samotných.
Hodnota webu se vyvíjí také podle toho, jak dokáže web skutečně pomáhat lidem, řešit jejich problémy, nacházet odpovědi na jejich dotazy atp.
Pokud chceme cokoli dávat, nejprve to musíme mít.
Čili, chce-li web poskytovat nějakou hodnotu, tak je vhodné (ne-li i nezbytné), aby tuto hodnotu v sobě nejprve rozvíjel majitel webu či jeho správce.
Například:
Zlepšování webu můžeme zajistit zlepšováním sebe sama, osobnostním růstem, růstem hodnoty, kterou umíme nabízet.
Nejde však jen o zlepšování profesních kvalit a znalostí, ale zejména o komplexní rozvoj osobnosti, mezi něž patří například:
Protože máme-li silnější intuici, empatii a vnímavost, tak umíme vhodnějším způsobem procítit a odhadnout potřeby našich zákazníků, nabízet jim spolehlivější servis, srozumitelněji komunikovat svoji nabídku apod.
S analytickým a kritickým myšlením se spolehlivěji vyhneme různým chytrákům, kteří z nás chtějí vyždímat, co to dá, umíme si vybírat lepší řešení.
Tip: Znáte tyto účinné způsoby, jak rozvíjet empatii?
Když se rozhodneme čistě pro svépomocnou propagaci, je vhodné myslet na to, že nám nemusí zůstávat dost času, prostoru a prostředků na tu část "self promo", kterou za nás nemůže udělat nikdo jiný – zmiňované přednášky, školení, konference a zejména zvyšování naší hodnoty.
Protože udělat web úspěšným není o nějakém nastavení, jednorázové události či "konečném zázraku“, který vše vyřeší.
Je to spíše proces, škola, cesta, výprava za dobrodružstvím, při kterém se postupně učíme efektivněji řešit potřeby druhých a skutečně pomáhat svým klientům.
Kdyby v příbězích od Tolkiena na začátku někdo řekl Frodovi, co ho čeká při výpravě do Mordoru, je dost možné, že by se na to okamžitě vykašlal.
Jelikož však měl v sobě rozvinuté základní hodnoty (nezištnost, empatii, obětavost, pohotovost,..) a postupoval stále krok za krokem, nakonec se úspěšně dopracoval do svého cíle.
A přitom se setkával s nezištnou pomocí z mnoha stran – těžko však dostane nezištnou pomoc někdo, kdo nikdy takovou pomoc neposkytl někomu jinému.
Hodně z nás zná podobné příklady ze svého okolí – mnoho lidí se vyjádřilo, že kdyby věděli, co všechno je čeká při stavbě domu, tak se do toho snad nikdy nepustí.
Proto může být konstruktivní i při propagování webu vnímat tento proces jako sebezdokonalovací možnost.
Zajímavost:
Když jsem si před školením finančních poradců ohledně SEO náhodou vyslechl přednášku o investování do ETF fondů, musel jsem upravit úvod přednášky, kterou jsem jim následně prezentoval – Základní možnosti propagování webu.
Úvod jsem upravil tak, že po vyslechnutí informací o výnosech a rizicích investic v ETF fondech jsem zhodnotil, že si nejsem jistý, zda naši klienti, kteří investují podobné obnosy peněz do SEO služeb, by neměli jistější výnosy investováním právě do ETF fondů.
Je zde však jeden zásadní rozdíl.
Investováním peněz do fondů se toho moc nenaučíme – buď vyděláme, peníze nebo nevyděláme. Pokud náhodou nevyděláme, nemáme mnoho možností, jak tuto ztrátu kompenzovat. Pouze dalším investováním.
Narozdíl od toho, investováním (nejen) do SEO nebo do propagace webu či vlastního podnikání se v první řadě můžeme učit nejrůznějším procesům a principům, které v podstatě můžeme v případě „neúspěchu“ využít pro jiné projekty.
Takže při propagování webu může být nejednou rozhodující a velmi důležitý zejména náš postoj ke všem potřebným procesům.
Rychlá a levná řešení (ve smyslu zkratek a obcházení nezbytných procesů) většinou neexistují. A pokud existují, přinášejí spoustu vedlejších účinků (např. steroidy urychlí a usnadní proces získávání svalů, ale ničí zdraví)
Proto je důležité umět si vybrat nejvhodnější řešení pro nás. Řešením nemusí být slepě platit tisíce Eur nejrůznějším specialistům.
Ale zase je dobré naučit se základní zásadě „spokojeného života“: „pay the price“.
Může být vhodnější zaplatit někomu plnou částku za jeho práci, bez jakéhokoli smlouvání a slev – protože nám pak může danou práci zrealizovat v mnohem větší pohodě, lehkosti, spokojenosti a může pro nás udělat maximum, co je v jeho silách.
To většinou při výprodejích a sjednaných slevách neplatí – sleva je často následkem snížené kvality, odebráním nějakých služeb, parametrů atp.
Rovněž si při předplácení různých služeb neobjednáváme jen samotnou službu. Ale platíme i za to, že se s pomocí daného dodavatele vyhneme řadě chyb, kterým musí čelit téměř každý, kdo se daným procesům věnuje (v SEO to mohou být nejrůzněji zakázány Black Hat Seo techniky, škodlivé odkazy z různých nevhodných webů atd.).
Při cestě za úspěšným webem je nesmírně důležitá vytrvalost, odhodlání, trpělivost, systematičnost, UŽITEČNOST a zejména skutečná pomoc lidem.
Je proto vhodné být připraven nejen na dlouhodobé procesy, ale také na to, že VŽDY zaplatíme plnou cenu – ať už si zvolíme “bezplatné” formy propagace webu ve vlastní režii (tehdy zaplatíme v podobě času, energie, pozornosti, stresu, vzděláváním, chybami atd.), nebo zda zvolíme jiné formy spolupráce s různými specialisty.
Může být vhodné myslet na jedno – ani nejlepší atlet by nezhubl 20 kg ze dne na den. Ani nejkvalitnější semínka jabloně nezabezpečí úrodu dříve, než po několika letech.
To ovšem neznamená, že bychom měli slepě tápat v marketingových vodách bez znatelných průběžných výsledků.
Podívejme se tedy na základní způsoby, jak se svým webem oslovovat stále více lidí.
PPC reklamy (pay per click) představují způsob reklamy, kdy platíme za proklik na naši reklamu nebo za zobrazení naší reklamy.
Takové reklamy mohou být spuštěny na nejrůznějších platformách, nejčastěji to bývají reklamy v Google vyhledávání, na sociálních sítíc, ve srovnávačích cen nebo na nejrůznějších obsahových webech či ve videích.
Více info o PPC reklamách naleznete zde: Porovnání PPC reklam a SEO
Tip: Pokud hledáte zkušené PPC specialisty, můžete oslovit tyto ověřené firmy:
Email marketing nám jako jeden z mála nástrojů nabízí možnost být v přímém kontaktu se svými zákazníky – můžeme jim zasílat buď přímé výzvy k nějaké akci/nákupu, nebo se můžeme zaměřit na dlouhodobé budování vztahu, podporu naší značky.
Email marketing může být významným zdrojem návštěvnosti a konverze pro weby a e-shopy, je-li realizován vhodným způsobem.
V první řadě vyžaduje vytvoření vlastního emailingového seznamu kontaktů.
Zprostředkovaná návštěvnost je návštěvnost, kterou získáváme z jiných webů – ze kterých se lidé prokliknou na náš web.
Nejčastěji tím nejsou myšleny placené reklamy na jiných webech ani návštěvnost z vyhledávání či ze sociálních sítí.
Jedná se o přirozenou bezplatnou návštěvnost z jiných webů – kdy je na jiném webu umístěn odkaz na náš web, přes který se na něj mohou lidé prokliknout a dostat.
Zprostředkovaná návštěvnost se tedy získává s pomocí zpětných odkazů (které patří mezi nejdůležitější SEO faktory), případně z bannerů či různých affiliate odkazů a spoluprací. Tato návštěvnost představuje další významný benefit budování kvalitních zpětných odkazů.
Zpětné odkazy zároveň mohou pomáhat zlepšovat webu jeho důvěryhodnost a autoritu ve svém oboru (pokud na něj vedou odkazy z důvěryhodných autoritativních webů), zlepšovat jeho pozice v Google vyhledávání a další výhody.
Doporučení od lidí (word of mouth) představuje způsob získávání návštěvnosti, kdy jiní lidé mají tak dobrou zkušenost s naším webem/produktem/službou/značkou, že o ní vyprávějí svým známým, přátelům – ať už osobně, „ústní“ nebo sdílením na internetu a sociálních sítích.
Doporučení od lidí patří mezi nejkvalitnější návštěvnost, protože většina lidí důvěřuje mnohem více doporučení svých známých než reklamě.
Přímá návštěvnost představuje způsob, kdy se lidé dostanou na náš web přímo – zadáním URL adresy našeho webu do internetového prohlížeče – bez prokliknutí z jiných webů.
K tomu, aby někdo navštívil náš web přímo, musí náš web znát.
Přímá návštěvnost může tedy úzce souviset s budováním naší značky, povědomím, důvěryhodností…
Tip: Podívejte se na možnosti jak budovat důvěryhodnou značku.
Sociální sítě nejsou vhodné jen pro propagování reklam s pomocí PPC kampaní, ale můžeme je využívat také k bezplatnému budování vlastního publika, fanoušků či komunity.
S pomocí sociálních sítí můžeme získávat značnou část návštěvnosti pro svůj web, můžeme budovat vztah a kontakt se svými zákazníky a můžeme oslovovat nové lidi.
Samozřejmě jen za předpokladu, že využíváme sociální sítě smysluplným, užitečným způsobem, s dlouhodobou strategií – nestačí jen přidávat pravidelné příspěvky, nebo si koupit umělé publikum.
Sociální sítě představují nejen Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, ale mohou zahrnovat také online komunikaci se zákazníky s pomocí aplikací, jako je Facebook Messenger, WhatsApp a jiné.
Video marketing využívá k propagování obsah v podobě videí – tato videa bývají nejčastěji publikována na youtube, tiktok a podobných platformách a zejména na samotném webu.
Výhodou video marketingu je, že s jeho pomocí můžeme oslovovat velké publikum lidí, kteří používají nejrůznější video platformy (youtube, tiktok) – bez videa to není možné
S pomocí videa lze srozumitelněji a lépe vysvětlit náročnější problematiky, případně zaujmout pozornost lidí, pobavit je.
Tip: Natáčejte videa pro web, sociální sítě, produktové fotografie s pomocí profesionálů.
Podcasty umožňují podobně jako video marketing oslovit lidi, ovšem ne s pomocí videí, ale s pomocí audio souborů: může jít o nahrané mluvené slovo, přednášky, rozhovory či školení.
Sice jde o poněkud náročnější techniku propagace, než je tomu u psaného textu, ale může k tomu stačit i obyčejný diktafon. Má-li však být podcast úspěšný, vyžaduje také strategii, smysluplnost, užitečnost atp.
U eventů jde o setkávání se svým publikem – ať už osobně na přednáškách, školeních, konferenicích nebo online přes videokonference, webináře atp.
Mimo jiné lze na těchto událostech využívat networking – předtím než se pustíte do networkingu, si prosím přečtěte podrobný návod, co to je, jak se dělá a zejména jak se nedělá v podobě knížky Nikdy nejez sám.
SEO představuje techniky, aktivity a procesy, s jejichž pomocí může web získávat lepší pozice v Google vyhledávání, a tak může získávat i více přirozené (organické) návštěvnosti z Google vyhledávání.
Přirozená návštěvnost z Google je bezplatná návštěvnost, většinou je však nutné investovat do procesů, které pomohou zajistit lepší pozice.
V SEO nelze garantovat získání pozic – nejenže o seřazení webů v Google vyhledávání rozhoduje samotný Google, navíc jde o dynamický proces, který se neustále mění.
Samotnému Google jde v první řadě o to, aby si on sám zachoval vysokou návštěvnost. A to se mu podaří jen tehdy, bude-li poskytovat lidem co nejlepší odpovědi a řešení na jejich problémy.
Takže nebude zbytečně riskovat svou návštěvnost a reputaci tím, že by nabízel na prvních pozicích pochybné, nekvalitní či nové weby, má-li na výběr množství lepších možností.
Proto, chceme-li s webem získávat lepší pozice, je nezbytné, abychom Google postupně „přesvědčili“ o tom, že si náš web „zaslouží“ lepší pozice.
Toto přesvědčování lze realizovat mnoha postupnými kroky, posilováním důvěryhodnosti, autority, unikátnosti webu – například s pomocí užitečného obsahu, získáváním odkazů z jiných webů apod.
První krok je zjistit, jaké fráze lidé v Google vyhledávají, v jakém množství a v jaké formě. Jak můžeme zjistit, co lidé vyhledávají? S pomocí analýzy klíčových slov.
Analýza klíčových slov může vypadat například takto.
Výsledkem analýzy klíčových slov, může být takováhle jednoduchá obsahová strategie.
Na základě obsahové strategie můžeme postupně vytvářet smysluplný užitečný obsah, který je navíc cílen na témata a fráze, které lidé v Google vyhledávají.
Je to první a základní krok k získávání návštěvnosti z Google vyhledávání.
Často však samotný obsah nemusí stačit – zvláště pokud se pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí. Tehdy nám může pomoci systematické budování zpětných odkazů.
Odkazy můžeme budovat pro nejdůležitější podstránky našeho webu – pro důležitý obsah, kategorie eshopu, či nějaký konkrétní produkt (vhodnější může být cílení na kategorii, nikoli na produkt, ale to závisí na konkrétní situaci).
Přečtěte si komplexní návod k budování zpětných odkazů.
Budováním odkazů podporujeme v první řadě tu konkrétní URL/podstránku, na kterou odkaz směřuje. V každém případě však daný odkaz může podporovat "sílu" celého webu/domény a s pomocí interního prolinkování se může získaná "SEO síla" přerozdělit mezi další důležité podstránky.
Proto může být efektivnější zvolit k podpoře nejen nejdůležitější URL, ale zejména takové URL, které získávají nejlepší pozice v Google vyhledávání.
Efektivnější může být zlepšit pozice pro fráze, které získávají například 13 pozici a posunout je do TOP 10 nebo TOP 5, než se snažit zlepšit pozice pro fráze, které jsou na 98 pozici.
Tip pro obrovské weby s komplexní strukturou: Nechte si navrhnout profesionální informační architekturu webu s důrazem na SEO.
Možností k propagování webu je nespočet. Zmínili jsme si jen některé nejzákladnější – a přesto je co dělat, abychom zvládli obsáhnout jen zlomku z nabízených možností.
Při prokrastinaci či postupně narůstajícím zoufalství z nedostatečného růstu návštěvnosti a rentability si můžeme vzpomenout na jednu věc. Nikdo za nás nic neudělá. Ani když se poskládáme na kousíčky a vyplačeme se do sucha.
Pokud se chceme pohnout dál, nejspolehlivějším řešením je nečekat na spásu od někoho jiného a nějak začít. Postupně se krok za krokem dopracovávat k požadovaným výsledkům.
Možností k tomu, co můžeme dělat je mnoho.
Na začátek může pomoci jedno důležité životní rozhodnutí – zda se rozhodneme žít a fungovat v pravdě, užitečnosti, reciprocitě se společností nebo ne.
Protože, pokud my sami nebudeme podporovat společnost a pomáhat jí stále se o trošku více zlepšovat, z jakého důvodu by měla společnost podporovat nás?
Pokud se nám podaří najít užitečný způsob, jak reálně pomoci našim zákazníkům vyřešit nějaký jejich akutní problém, dramaticky zvyšujeme pravděpodobnost, že u nás nejen nakoupí, ale také o nás řeknou svým známým.
Učiníme tak první velký krok k tomu, abychom vybudovali úspěšný web či byznys.
Majitel webů PoctiveSEO + ParfumyLacno.sk + ZdraveByliny.sk + Zdravebylinky.cz a velký fanoušek užitečné pragmatické optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech – nejen optimalizace webů pro vyhledávače.
SEO se věnuji od roku 2010 – specializuji se na systematické budování zpětných odkazů. Svou prací se zaměřuji zejména na dlouhodobé výsledky, užitečnost a skutečnou pomoc klientům a jejich zákazníkům.
V rámci budování osvěty ohledně SEO se účastním edukačních přednášek – přednášel jsem například na univerzitě UKF v Nitře, firemních školeních a webináři pro žáky 60 středních škol jak podnikat s e-shopem.
Můj článek Jak napsat motivační dopis, který jsem bezplatně dodal bývalému klientovi si bez jakékoli propagace dodnes přečetlo více než 90 000 lidí.
Vystudoval jsem aplikovanou informatiku, zaměřoval jsem se zejména na práci s CMS systémy a počítačové sítě (CISCO certifikace). Díky mé bakalářské práci o CMS Joomla jsem si vytvořil své první e-shopy a weby.
Ve škole jsem vícekrát získal prospěchové stipendium a s naším týmem jsme vyhráli celoročníkovou soutěž pro nejlepší práci na návrh PC sítě pro celou univerzitu.
Okolnosti mě donutily starat se o 7 psů, tak mě úspěšně učí nejdůležitějším teamleaderským schopnostem, protože psi pokud vycítí, že není jednoznačný vůdce smečky, přecházejí automaticky do anarchie a sebedestrukce.
V pořadí jsem 4. nejlepším baskytaristou v aktivní a nejdéle nehrající metalové kapele Deep Sense.
Není nutné řešit všechno – důležité je získat nové zákazníky, zlepšovat web a poskytovat užitečnost.
Vytvářejte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil co nejvíce lidí – témata si vybírejte cíleně a vytvářejte postupně krok za krokem.
Trápí vás omezený rozpočet? SEO služby poskytujeme stejně velkým i malým webům, eshopům či portálům.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK