10 základních způsobů, jak získat více zákazníků pro svůj web a vybudovat úspěšný byznys

Designed by Ahrefs

Obsah článku

Postavit si web a vydělávat peníze.

Cože? Takhle to nefunguje?

No dobře, tak vám dám pár stovek Eur a rychle s tím něco udělejte, hlavně mi řekněte, co mi umíte slíbit, a kdy se mi investované peníze vrátí. Ať se rychle sypou peníze, protože já mám spoustu výdajů.

Toto bývá hlavní marketingovou strategií nejednoho majitele webu.

Přemýšlet nad tím, jak vyždímat z podnikání co nejvíce peněz – samozřejmě co nejrychleji, nejlevněji, bez vlastního přičinění. Je to pochopitelný přístup. Ale stejně pochopitelné je i to, že takový přístup moc nefunguje. Možná jen nějaký čas.

Jak ale začít vydělávat peníze se svým webem konzistentně?

Vhodnější může být změnit přístup a přemýšlet úplně jinak.

Přemýšlet nad úplně jiným typem otázek:

  • Jak můžeme v maximální možné míře pomoci svým klientům?
  • Jak můžeme pomoci společnosti, komunitě, určité skupině lidí?
  • Jak můžeme vhodným způsobem přispět celku?
  • Proč by lidé měli nakupovat právě u nás?
  • Čím se liší náš produkt/služba od milionů dalších?
  • V čem jsou naše silné stránky – na co bychom se mohli specializovat?
  • atp.

V první řadě je vhodné si uvědomit, že samotný web s největší pravděpodobností sám od sebe nebude vydělávat vůbec nic. Protože kromě nás téměř nikdo neví, že náš web existuje.

Pokud chceme s webem vydělávat peníze, zůstávají nám většinou na výběr tyto možnosti, jak ho dostat do povědomí lidí:

  1. Platit za propagování webu specializovaným firmám
  2. Realizovat propagaci webu ve vlastní režii
  3. Nejideálnějším přístupem může být kombinace těchto možností – protože bez smysluplného vytrvalého přičinění samotného majitele webu není možné využít plně marketingového potenciálu.

Tip: Každému, kdo myslí propagování svého webu vážně, doporučuji knihu Perennial Seller od Ryana Holidaya.

Web je jen začátek, startovací čára

Jak dlouho trvá získat zákazníky

Designed by Ahrefs

Pokud také máme sebelepší moderní web, s bezkonkurenční grafikou, vyladěný ze všech možných pohledů (rychlost, UX, technická nastavení), stále to z pohledu oslovování zákazníků a vydělávání peněz znamená jen jedno.

Právě jsme se postavili na startovací čáru.

Před námi se začíná otevírat spousta práce – kterou buď krok za krokem začneme realizovat a postupně se začneme přibližovat k jakémusi "úspěchu", nebo budeme čekat na to, kdo a kdy udělá tuto práci za nás.

Odpověď je přitom poměrně jednoduchá – nikdo a nikdy.

Protože i když si najmeme nejlepší agenturu na světě, nikdo za nás neudělá naši práci. Mezi kterou patří:

  • zvyšování hodnoty webu, kterou nabízí svým zákazníkům (to může být kvalita produktu, služeb, obsahu…)
  • zefektivňování interních procesů
  • nacházení nových způsobů, jak oslovovat lidi (k tomu např. mohou patřit přednášky, školení, konference, networking = to za nás neudělá nikdo, ani kdyby chtěl)
  • atp.

Jak zvyšovat hodnotu webu a služeb

Zvyšování hodnoty webu a služeb, které nabízíme, často začíná u nás samotných.

Hodnota webu se vyvíjí také podle toho, jak dokáže web skutečně pomáhat lidem, řešit jejich problémy, nacházet odpovědi na jejich dotazy atp.

Pokud chceme cokoli dávat, nejprve to musíme mít.

Čili, chce-li web poskytovat nějakou hodnotu, tak je vhodné (ne-li i nezbytné), aby tuto hodnotu v sobě nejprve rozvíjel majitel webu či jeho správce.

Například:

  • Jak by mohl neférový majitel nabízet férové služby?
  • Jak by mohl „lowcostový“ majitel webu znát akutní potřeby solventních zákazníků? (pěkná ukázka je naproti naší kanceláře: stavba nejluxusnějších obchodních prostor ve městě bez parkovacích míst = přesně toto bude hledat úspěšný solventní majitel pro svou prodejnu či kancelář, aby se místo práce mohl každý den věnovat hledání volného parkovacího místa v beznadějně přeplněném městě a přitom si za to zaplatí o polovinu víc, než kdyby šel kamkoliv jinam – samozřejmě, že budova stále zeje prázdnotou a zatím stále nenaplňuje svůj potenciál)
  • Jak by mohl výbušný správce webu jednat se zákazníky klidným a rozvážným způsobem?
  • Jak může úplný laik srozumitelně, jednoznačně, profesionálně či odborně vysvětlit a odkomunikovat problematiku nabízených služeb/produktů?
  • Jak může někdo plný závisti upřímně přát druhým něco dobrého?
  • atp.

Jeden ze způsobů, jak zvýšit hodnotu svého webu, je zvyšování vlastní hodnoty

Zlepšování webu můžeme zajistit zlepšováním sebe sama, osobnostním růstem, růstem hodnoty, kterou umíme nabízet.

Nejde však jen o zlepšování profesních kvalit a znalostí, ale zejména o komplexní rozvoj osobnosti, mezi něž patří například:

  • empatie,
  • vnímavost,
  • intuice,
  • logika,
  • kritické myšlení,
  • analytické myšlení
  • atp.

Protože máme-li silnější intuici, empatii a vnímavost, tak umíme vhodnějším způsobem procítit a odhadnout potřeby našich zákazníků, nabízet jim spolehlivější servis, srozumitelněji komunikovat svoji nabídku apod.

S analytickým a kritickým myšlením se spolehlivěji vyhneme různým chytrákům, kteří z nás chtějí vyždímat, co to dá, umíme si vybírat lepší řešení.

Tip: Znáte tyto účinné způsoby, jak rozvíjet empatii?

Při propagaci svépomocí nezapomeňte na toto

Když se rozhodneme čistě pro svépomocnou propagaci, je vhodné myslet na to, že nám nemusí zůstávat dost času, prostoru a prostředků na tu část "self promo", kterou za nás nemůže udělat nikdo jiný – zmiňované přednášky, školení, konference a zejména zvyšování naší hodnoty.

Protože udělat web úspěšným není o nějakém nastavení, jednorázové události či "konečném zázraku“, který vše vyřeší.

Je to spíše proces, škola, cesta, výprava za dobrodružstvím, při kterém se postupně učíme efektivněji řešit potřeby druhých a skutečně pomáhat svým klientům.

via GIPHY

Kdyby v příbězích od Tolkiena na začátku někdo řekl Frodovi, co ho čeká při výpravě do Mordoru, je dost možné, že by se na to okamžitě vykašlal.

Jelikož však měl v sobě rozvinuté základní hodnoty (nezištnost, empatii, obětavost, pohotovost,..) a postupoval stále krok za krokem, nakonec se úspěšně dopracoval do svého cíle.

A přitom se setkával s nezištnou pomocí z mnoha stran – těžko však dostane nezištnou pomoc někdo, kdo nikdy takovou pomoc neposkytl někomu jinému.

Hodně z nás zná podobné příklady ze svého okolí – mnoho lidí se vyjádřilo, že kdyby věděli, co všechno je čeká při stavbě domu, tak se do toho snad nikdy nepustí.

Proto může být konstruktivní i při propagování webu vnímat tento proces jako sebezdokonalovací možnost.

Zajímavost:

Když jsem si před školením finančních poradců ohledně SEO náhodou vyslechl přednášku o investování do ETF fondů, musel jsem upravit úvod přednášky, kterou jsem jim následně prezentoval – Základní možnosti propagování webu.

Úvod jsem upravil tak, že po vyslechnutí informací o výnosech a rizicích investic v ETF fondech jsem zhodnotil, že si nejsem jistý, zda naši klienti, kteří investují podobné obnosy peněz do SEO služeb, by neměli jistější výnosy investováním právě do ETF fondů.

Je zde však jeden zásadní rozdíl.

Investováním peněz do fondů se toho moc nenaučíme – buď vyděláme, peníze nebo nevyděláme. Pokud náhodou nevyděláme, nemáme mnoho možností, jak tuto ztrátu kompenzovat. Pouze dalším investováním.

Narozdíl od toho, investováním (nejen) do SEO nebo do propagace webu či vlastního podnikání se v první řadě můžeme učit nejrůznějším procesům a principům, které v podstatě můžeme v případě „neúspěchu“ využít pro jiné projekty.

Takže při propagování webu může být nejednou rozhodující a velmi důležitý zejména náš postoj ke všem potřebným procesům.

Rychlá a levná řešení (ve smyslu zkratek a obcházení nezbytných procesů) většinou neexistují. A pokud existují, přinášejí spoustu vedlejších účinků (např. steroidy urychlí a usnadní proces získávání svalů, ale ničí zdraví)

Proto je důležité umět si vybrat nejvhodnější řešení pro nás. Řešením nemusí být slepě platit tisíce Eur nejrůznějším specialistům.

Ale zase je dobré naučit se základní zásadě „spokojeného života“: „pay the price“.

Může být vhodnější zaplatit někomu plnou částku za jeho práci, bez jakéhokoli smlouvání a slev – protože nám pak může danou práci zrealizovat v mnohem větší pohodě, lehkosti, spokojenosti a může pro nás udělat maximum, co je v jeho silách.

To většinou při výprodejích a sjednaných slevách neplatí – sleva je často následkem snížené kvality, odebráním nějakých služeb, parametrů atp.

Rovněž si při předplácení různých služeb neobjednáváme jen samotnou službu. Ale platíme i za to, že se s pomocí daného dodavatele vyhneme řadě chyb, kterým musí čelit téměř každý, kdo se daným procesům věnuje (v SEO to mohou být nejrůzněji zakázány Black Hat Seo techniky, škodlivé odkazy z různých nevhodných webů atd.).

Při cestě za úspěšným webem je nesmírně důležitá vytrvalost, odhodlání, trpělivost, systematičnost, UŽITEČNOST a zejména skutečná pomoc lidem.

Je proto vhodné být připraven nejen na dlouhodobé procesy, ale také na to, že VŽDY zaplatíme plnou cenu – ať už si zvolíme “bezplatné” formy propagace webu ve vlastní režii (tehdy zaplatíme v podobě času, energie, pozornosti, stresu, vzděláváním, chybami atd.), nebo zda zvolíme jiné formy spolupráce s různými specialisty.

Může být vhodné myslet na jedno – ani nejlepší atlet by nezhubl 20 kg ze dne na den. Ani nejkvalitnější semínka jabloně nezabezpečí úrodu dříve, než po několika letech.

To ovšem neznamená, že bychom měli slepě tápat v marketingových vodách bez znatelných průběžných výsledků.

Podívejme se tedy na základní způsoby, jak se svým webem oslovovat stále více lidí.

Jaké jsou základní způsoby, jak oslovovat lidi a jak získávat nové potenciální zákazníky:

Základní možnosti pro získávání zákazníků

Designed by Ahrefs

  1. PPC reklamy (Google adwords, placené reklamy na sociálních sítích,...)
  2. Email marketing
  3. Zprostředkovaná návštěvnost z jiných webů (pomocí partnerství, spolupráce, odkazů z jiných webů, …)
  4. Doporučení od lidí a spokojených zákazníků (Ústní podání/word of mouth) - nejkvalitnější návštěvnost
  5. Přímá návštěvnost
  6. Využívání sociálních sítí
  7. Video marketing
  8. Podcasty
  9. Eventy, události, školení
  10. SEO: přirozená návštěvnost webu z Google vyhledávání

1. PPC reklamy

PPC reklamy (pay per click) představují způsob reklamy, kdy platíme za proklik na naši reklamu nebo za zobrazení naší reklamy.

Takové reklamy mohou být spuštěny na nejrůznějších platformách, nejčastěji to bývají reklamy v Google vyhledávání, na sociálních sítíc, ve srovnávačích cen nebo na nejrůznějších obsahových webech či ve videích.

PPC reklamy

Designed by Ahrefs

Výhody PPC reklam:

  • Nabízejí jeden z nejrychlejších způsobů, jak začít s webem dosahovat nějakých výsledků – PPC reklamy mohou získávat zákazníky okamžitě po spuštění reklamy
  • Kontrola a měřitelnost – lze cílit na přesné publikum, kontrolovat a měřit úspěšnost reklamy
  • Remarketing – lze cílit na lidi, kteří již web někdy navštívili

Nevýhody PPC reklam:

  • Závislost na rozpočtu, kreditu
  • Konkurenti mohou zvednout ceny za klik na neúnosné částky
  • Omezení pro různé oblasti (zdraví, výživa..)
  • Nutnost aktualizací, úprav reklam
  • „slepota/imunnost“ vůči reklamám, adblock atd.

Více info o PPC reklamách naleznete zde: Porovnání PPC reklam a SEO

Tip: Pokud hledáte zkušené PPC specialisty, můžete oslovit tyto ověřené firmy:

2. Email marketing

Email marketing outreach

Designed by Ahrefs

Email marketing nám jako jeden z mála nástrojů nabízí možnost být v přímém kontaktu se svými zákazníky – můžeme jim zasílat buď přímé výzvy k nějaké akci/nákupu, nebo se můžeme zaměřit na dlouhodobé budování vztahu, podporu naší značky.

Email marketing může být významným zdrojem návštěvnosti a konverze pro weby a e-shopy, je-li realizován vhodným způsobem.

V první řadě vyžaduje vytvoření vlastního emailingového seznamu kontaktů.

Pokud má ale náš email marketing fungovat, je nutné dodržovat několik důležitých zásad:

  • Seznam kontaktů je vhodné budovat citlivým smysluplným způsobem: Formulář pro přihlášení do newsletteru umístit na našem webu tak, aby lidi neotravoval, ale aby si ho všimli – pod důležitým obsahem, na konci článků v blogu, v postranním panelu webu, nebo v patičce, či na hlavní stránce, případně decentním vyskakovacím oknem (není moc vhodné řešit to otravným vyskakovacím oknem, přes celou obrazovku)
  • Nikdy nespamovat své kontakty
  • Posílat jen takové emaily, kterými máme co říci – máme-li nějakou nápomocnou informaci.

Profesionální nástroje, které můžeme využívat pro zefektivnění email marketingu:

  • Mail chimp – emailingová aplikace, která nám umí pomoci s vytvářením emailingového seznamu, kontaktních formulářů, rozesíláním hromadných emailů atp.
  • Engagebay - CRM systém s pokročilejšími funkcionalitami, pomáhat může zejména pro outreach (cílené oslovování, cold emailing), pomáhá nám při efektivním posílání emailů, individualizované emaily, designové šablony pro emaily a zejména umí kontrolovat rozesílané emaily - abychom neposílali tentýž email dvakrát tomu jistému člověku atp.

​​​​​​​Výhody email marketingu:

  • Pokud je dělán dobře, může být efektivní
  • Přímá komunikace se stávajícími zákazníky/návštěvníky webu
  • Jeden z nejrychlejších a nejpřímočařejších způsobů, jak oslovit své publikum
  • Měřitelnost (s profi nástroji)
  • Cena* = záleží na velikosti a kvalitě publika či na používaných profi nástrojích
  • Může být vysoce individualizovaný a segmentovaný (můžeme vytvářet různá publika a oslovovat je s emailem na míru)

​​​​​​​Nevýhody email marketingu:

  • Mnoho firem dělá emailing nevhodně a spamuje své kontakty – to může vytvářet v lidech znechucení ohledně jakýchkoli „reklamních“ emailů.
  • Při nevhodném způsobu lze snadno porušovat zásady „slušnosti“ a obecná nařízení (GDPR, spam)
  • Vybudování kvalitního (a legálního) seznamu kontaktů vyžaduje čas, dlouhodobost, náročnost
  • Nedoručení zpráv
  • Designové a technické výzvy, problémy
  • Efektivní Email marketing vyžaduje, aby měl web vybudovanou kvalitní návštěvnost – protože je nutné oslovit dostatečné množství lidí, pro vybudování seznamu kontaktů

​​​​​​​3. Zprostředkovaná návštěvnost z jiných webů

Zprostředkovaná návštěvnost je návštěvnost, kterou získáváme z jiných webů – ze kterých se lidé prokliknou na náš web.

Nejčastěji tím nejsou myšleny placené reklamy na jiných webech ani návštěvnost z vyhledávání či ze sociálních sítí.

Jedná se o přirozenou bezplatnou návštěvnost z jiných webů – kdy je na jiném webu umístěn odkaz na náš web, přes který se na něj mohou lidé prokliknout a dostat.

Zprostředkovaná návštěvnost se tedy získává s pomocí zpětných odkazů (které patří mezi nejdůležitější SEO faktory), případně z bannerů či různých affiliate odkazů a spoluprací. Tato návštěvnost představuje další významný benefit budování kvalitních zpětných odkazů.

Zpětné odkazy zároveň mohou pomáhat zlepšovat webu jeho důvěryhodnost a autoritu ve svém oboru (pokud na něj vedou odkazy z důvěryhodných autoritativních webů), zlepšovat jeho pozice v Google vyhledávání a další výhody.

Výhody zprostředkované návštěvnosti:

  • Většinou bývá bezplatná – výměnou za nějakou spolupráci, partnerství nebo náš web někdo doporučuje jen tak sám od sebe
  • Často může zahrnovat doporučení jinými lidmi/weby = což zvyšuje důvěryhodnost webu, zvyšuje šance na konverze
  • Pramení ze zpětných odkazů – které mohou dalšími způsoby pomáhat webu (budovat autoritu, důvěryhodnost, zlepšovat pozice v Google vyhledávání)

​​​​​​​Nevýhody zprostředkované návštěvnosti:

  • Nelze na ni spoléhat – je to spíše benefit, než pravidelný zdroj návštěvnosti
  • Kvalitní zprostředkovaná návštěvnost vyžaduje systematičnost, dlouhodobost, strategii
  • Lidé na většinu odkazů neklikají, jsou vůči nim „slepí“ – je to pochopitelné, protože pokud bychom klikali na každý odkaz, tak nás mohou zahltit do vyčerpání už jen odkazy uvedené v jednom článku (jako je tento)
  • Zprostředkovaná návštěvnost je závislá i na umístění odkazu – pokud je odkaz umístěn na méně viditelném místě, téměř nikdo ho neuvidí a ještě menší procento lidí na něj klikne

​​​​​​​4. Doporučení od lidí a spokojených zákazníků (Ústní podání/word of mouth)

Doporučení od lidí marketing word of mouth

Designed by Ahrefs

Doporučení od lidí (word of mouth) představuje způsob získávání návštěvnosti, kdy jiní lidé mají tak dobrou zkušenost s naším webem/produktem/službou/značkou, že o ní vyprávějí svým známým, přátelům – ať už osobně, „ústní“ nebo sdílením na internetu a sociálních sítích.

Doporučení od lidí patří mezi nejkvalitnější návštěvnost, protože většina lidí důvěřuje mnohem více doporučení svých známých než reklamě.

Výhody doporučení od lidí:

  • Patří mezi nejkvalitnější návštěvnost – zahrnuje důvěru, někdy až „slepou“ důvěru
  • Pomáhá při budování vztahu se svými zákazníky
  • Cena*: na jedné straně jde o bezplatnou propagaci, kdy o nás a našich službách mluví druzí lidé

​​​​​​​Nevýhody doporučení od lidí:

  • Vyžaduje dlouhodobou systematickou smysluplnou práci zaměřenou na skutečnou pomoc lidem, užitečnost
  • Nepředvídatelná, nestálá = je spíše benefitem
  • Cena*: k tomu, aby o nás lidé mohli povídat, se o nás musí nejen dozvědět, ale musí mít i výbornou zkušenost s našimi službami, webem atd. – vybudování takové výborné zkušenosti může být dlouhodobý, náročný proces
  • Nemožnost kontrolovat to, co o nás lidé říkají

​​​​​​​5. Přímá návštěvnost

Přímá návštěvnost představuje způsob, kdy se lidé dostanou na náš web přímo – zadáním URL adresy našeho webu do internetového prohlížeče – bez prokliknutí z jiných webů.

K tomu, aby někdo navštívil náš web přímo, musí náš web znát.

Přímá návštěvnost může tedy úzce souviset s budováním naší značky, povědomím, důvěryhodností…

Tip: Podívejte se na možnosti jak budovat důvěryhodnou značku

Výhody přímé návštěvnosti:

  • Cena – nemusíme za ni přímo nic platit
  • Může podporovat SEO (patří mezi SEO faktory, vyšší přímá návštěvnost může signalizovat určitou autoritu, důvěryhodnost webu)
  • Efektivita – vracející se návštěvníci či lidé, kteří znají náš web, s vyšší pravděpodobností provedou na webu nějakou akci/konverzi, než neznámí noví zákazníci

​​​​​​​Nevýhody přímé návštěvnosti:

  • Potřeba budovat značku/brand
  • Dlouhodobost
  • Nestálá, nejistá – je to spíše benefit
  • Cena – nepřímo musíme podporovat dlouhodobé procesy, kvalitu, důvěryhodnost atd.

​​​​​​​6. Využívání sociálních sítí

Sociální sítě nejsou vhodné jen pro propagování reklam s pomocí PPC kampaní, ale můžeme je využívat také k bezplatnému budování vlastního publika, fanoušků či komunity.

S pomocí sociálních sítí můžeme získávat značnou část návštěvnosti pro svůj web, můžeme budovat vztah a kontakt se svými zákazníky a můžeme oslovovat nové lidi.

Samozřejmě jen za předpokladu, že využíváme sociální sítě smysluplným, užitečným způsobem, s dlouhodobou strategií – nestačí jen přidávat pravidelné příspěvky, nebo si koupit umělé publikum.

Sociální sítě představují nejen Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, ale mohou zahrnovat také online komunikaci se zákazníky s pomocí aplikací, jako je facebook messenger, whatsup a jiné.

Výhody návštěvnosti ze sociálních sítí:

  • Pomáhá budovat značku a „osobní“ kontakt se zákazníky
  • Možnost získávat zpětnou vazbu a recenze od lidí
  • Možnost získat bezplatnou návštěvnost
  • Možnost cíleného oslovení určitých skupin lidí, komunit

Nevýhody návštěvnosti ze sociálních sítí:

  • Vyžaduje vhodnou strategii, užitečnost, dlouhodobost
  • Funguje efektivně většinou jen tehdy, máme-li co říci, nabídnout
  • Často vyžaduje pravidelný obsah

7. Video marketing

Video marketing

Designed by Ahrefs

Video marketing využívá k propagování obsah v podobě videí – tato videa bývají nejčastěji publikována na youtube, tiktok a podobných platformách a zejména na samotném webu.

Výhodou video marketingu je, že s jeho pomocí můžeme oslovovat velké publikum lidí, kteří používají nejrůznější video platformy (youtube, tiktok) – bez videa to není možné

S pomocí videa lze srozumitelněji a lépe vysvětlit náročnější problematiky, případně zaujmout pozornost lidí, pobavit je.

Výhody video marketingu:

  • Lépe jednou vidět než stokrát slyšet - a video zahrnuje možnost vidět, i slyšet
  • Pokud je děláno správně, pomáhá budovat důvěryhodnost, autoritu
  • Může vyvolávat větší zájem, upoutat pozornost než jiný typ obsahu
  • Může získávat bezplatnou návštěvnost
  • Může oslovit uživatele různých video platforem - což bez videa není možné
  • Videa mohou doplňovat články, další druhy obsahu na webu, zároveň mohou být publikovány na různých platformách: youtube, mojevideo atd.

​​​​​​​Nevýhody video marketingu:

  • Časově a zdrojově náročné na vytvoření
  • Třeba mít co říct, nabídnout
  • Může být finančně náročné – i při natáčení základní technikou s pomocí mobilu, je vhodné řešit scénář, obsah, strategii…
  • Náročnější na „údržbu“, aktualizaci, udržování „čerstvého“ obsahu

​​​​​​​Tip: Natáčejte videa pro web, sociální sítě, produktové fotografie s pomocí profesionálů.

8. Podcasty

Podcasty umožňují podobně jako video marketing oslovit lidi, ovšem ne s pomocí videí, ale s pomocí audio souborů: může jít o nahrané mluvené slovo, přednášky, rozhovory či školení.

Sice jde o poněkud náročnější techniku propagace, než je tomu u psaného textu, ale může k tomu stačit i obyčejný diktafon. Má-li však být podcast úspěšný, vyžaduje také strategii, smysluplnost, užitečnost atp.

Výhody podcastů:

  • Jedná se o rozvíjející se odvětví, může oslovovat stále větší množství lidí
  • Cena – nahrát podcast bývá mnohem levnější a jednodušší, než nahrát videa
  • Může pomáhat budovat důvěryhodnost, autoritu, unikátnost, užitečnost webu
  • Podcasty lze také předělávat do jiných obsahových platforem – videí, článků, návodů
  • Může využívat publikum známých podcastů

Nevýhody podcastů:

  • Náročnější než psaný text
  • Má-li být efektivní, vyžaduje strategii, užitečnost
  • Může být náročnější vybudovat vlastní publikum

9. Eventy, události, školení

U eventů jde o setkávání se svým publikem – ať už osobně na přednáškách, školeních, konferenicích nebo online přes videokonference, webináře atp.

Mimo jiné lze na těchto událostech využívat networking – předtím než se pustíte do networkingu, si prosím přečtěte podrobný návod, co to je, jak se dělá a zejména jak se nedělá v podobě knížky Nikdy nejez sám.

Výhody eventů, událostí, školení:

  • Může posilovat důvěryhodnost
  • Může pomoci oslovit větší, důvěryhodnější firmy, které neuzavřou spolupráci s anonymními neznámými společnostmi
  • Pomáhá budovat hlubší vztah se svým publikem

Nevýhody eventů, událostí, školení:

  • Časově náročné
  • Náročné na zdroje
  • Nezbytné mít co říct
  • Může mít omezené možnosti pro různé oblasti podnikání

​​​​​​​10. SEO: Přirozená návštěvnost webu z Google vyhledávání

Co je SEO

Designed by Ahrefs

SEO představuje techniky, aktivity a procesy, s jejichž pomocí může web získávat lepší pozice v Google vyhledávání, a tak může získávat i více přirozené (organické) návštěvnosti z Google vyhledávání.

Přirozená návštěvnost z Google je bezplatná návštěvnost, většinou je však nutné investovat do procesů, které pomohou zajistit lepší pozice.

V SEO nelze garantovat získání pozic – nejenže o seřazení webů v Google vyhledávání rozhoduje samotný Google, navíc jde o dynamický proces, který se neustále mění.

Samotnému Google jde v první řadě o to, aby si on sám zachoval vysokou návštěvnost. A to se mu podaří jen tehdy, bude-li poskytovat lidem co nejlepší odpovědi a řešení na jejich problémy.

Takže nebude zbytečně riskovat svou návštěvnost a reputaci tím, že by nabízel na prvních pozicích pochybné, nekvalitní či nové weby, má-li na výběr množství lepších možností.

Proto, chceme-li s webem získávat lepší pozice, je nezbytné, abychom Google postupně „přesvědčili“ o tom, že si náš web „zaslouží“ lepší pozice.

Toto přesvědčování lze realizovat mnoha postupnými kroky, posilováním důvěryhodnosti, autority, unikátnosti webu – například s pomocí užitečného obsahu, získáváním odkazů z jiných webů apod.

Výhody SEO:

  • “Stabilita” – Pokud je řešeno vhodným způsobem, SEO může přinášet návštěvnost stabilně, dlouhodobě…
  • Nabalovací, rostoucí efekt – získáme-li TOP pozice s jedním článkem a přivedeme s ním na svůj web pravidelnou návštěvnost, můžeme to zopakovat s dalším článkem, pak s dalším atp.
  • "Bezplatná návštěvnost" – je však třeba investovat do podpůrných procesů
  • Důvěryhodnost, autorita, spolehlivost – tyto signály může vysílat náš web, pokud je na TOP pozicích – lidé více důvěřují organickému vyhledávání než placeným výsledkům vyhledávání
  • Objektivita, férovost – možnost "soupeřit" i s giganty v oboru
  • Užitečný SEO obsah může pozitivně ovlivňovat celkový marketingový trychtýř/tunel
  • Obsahuje a doplňuje množství jiných marketingových kanálů (zprostředkovanou návštěvnost, obsahový marketing, email marketing...)
  • Dynamičnost – tím, že jde o dynamické procesy, nutí to k neustálému zlepšování, což přefiltruje množství "konkurentů"

Nevýhody SEO:

  • Náročnost: Dlouhodobost, systematičnost, smysluplnost
  • Opak exaktnosti – SEO je o pravděpodobnosti, mnohé procesy jsou neměřitelné, lze je jen odhadovat a předpokládat
  • Dynamičnost a nepředvídatelnost – updaty Google algoritmu, změny ve vyhledávání, vliv konkurentů
  • Pomalé výsledky, zvláště pro nové weby – lze to přirovnat k hubnutí, vidět výsledky vyžaduje dlouhodobé vhodné procesy.

​​​​​​​Jak získat větší návštěvnost z Google vyhledávání?

  • Cílit obsah na témata a fráze, které lidé často vyhledávají v Google – k tomu je zapotřebí profesionální nástroj (doporučuji ahrefs)
  • Budovat užitečný obsah
  • Podporovat důležitý obsah odkazy z jiných webů

​​​​​​​Jak cílit obsah webu na fráze, které lidé vyhledávají v Google?

První krok je zjistit, jaké fráze lidé v Google vyhledávají, v jakém množství a v jaké formě. Jak můžeme zjistit, co lidé vyhledávají? S pomocí analýzy klíčových slov.

Analýza klíčových slov může vypadat například takto.

Výsledkem analýzy klíčových slov, může být takováhle jednoduchá obsahová strategie.

Na základě obsahové strategie můžeme postupně vytvářet smysluplný užitečný obsah, který je navíc cílen na témata a fráze, které lidé v Google vyhledávají.

Je to první a základní krok k získávání návštěvnosti z Google vyhledávání.

Často však samotný obsah nemusí stačit – zvláště pokud se pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí. Tehdy nám může pomoci systematické budování zpětných odkazů.

Odkazy můžeme budovat pro nejdůležitější podstránky našeho webu – pro důležitý obsah, kategorie eshopu, či nějaký konkrétní produkt (vhodnější může být cílení na kategorii, nikoli na produkt, ale to závisí na konkrétní situaci).

Jak budovat zpětné odkazy?

Jak budovat zpětné odkazy

Designed by Ahrefs

Prohlédněte si komplexní návod k budování zpětných odkazů.

Budováním odkazů podporujeme v první řadě tu konkrétní URL/podstránku, na kterou odkaz směřuje. V každém případě však daný odkaz může podporovat "sílu" celého webu/domény a s pomocí interního prolinkování se může získaná "SEO síla" přerozdělit mezi další důležité podstránky.

Proto může být efektivnější zvolit k podpoře nejen nejdůležitější URL, ale zejména takové URL, které získávají nejlepší pozice v Google vyhledávání.

Efektivnější může být zlepšit pozice pro fráze, které získávají například 13 pozici a posunout je do TOP 10 nebo TOP 5, než se snažit zlepšit pozice pro fráze, které jsou na 98 pozici.

Jak zjistit, které URL našeho webu získávají nejlepší pozice v Google vyhledávání?

  1. Nejjednodušší způsob může být s pomocí profesionálního nástroje Ahrefs, site explorer: do site explorera jednoduše zadáme konkrétní URL adresu a v zobrazených výsledcích se proklikneme na Organic keywords, případně na TOP pages (a pro konkrétní TOP page si prohlédneme klíčová slova, kterými cílí v Google vyhledávání)
  2. S pomocí Google Search console: klikneme na výkonnost, označíme zobrazování pozic a ve filtrování výsledků si necháme zobrazit výsledky podle pozic a proklikneme si zobrazení podle stran, případně podle dotazů.

​​​​​​​Tip pro obrovské weby s komplexní strukturou: Nechte si navrhnout profesionální informační architekturu webu s důrazem na SEO

Jak napsat obsah na web tak, aby mohl získávat TOP pozice v Google vyhledávání?

  1. Šablona pro základní typy článků, které mohou užitečně zodpovědět důležité otázky potenciálních klientů
  2. Důležité je nastavit základní SEO faktory
  3. Vytvořte poutavý nadpis
  4. Jak vytvořit vhodnou URL adresu článku z pohledu SEO

​​​​​​​Shrnutí

Možností k propagování webu je nespočet. Zmínili jsme si jen některé nejzákladnější – a přesto je co dělat, abychom zvládli obsáhnout jen zlomku z nabízených možností.

Při prokrastinaci či postupně narůstajícím zoufalství z nedostatečného růstu návštěvnosti a rentability si můžeme vzpomenout na jednu věc. Nikdo za nás nic neudělá. Ani když se poskládáme na kousíčky a vyplačeme se do sucha.

Pokud se chceme pohnout dál, nejspolehlivějším řešením je nečekat na spásu od někoho jiného a nějak začít. Postupně se krok za krokem dopracovávat k požadovaným výsledkům.

Možností k tomu, co můžeme dělat je mnoho.

Na začátek může pomoci jedno důležité životní rozhodnutí – zda se rozhodneme žít a fungovat v pravdě, užitečnosti, reciprocitě se společností nebo ne.

Protože, pokud my sami nebudeme podporovat společnost a pomáhat jí stále se o trošku více zlepšovat, z jakého důvodu by měla společnost podporovat nás?

Pokud se nám podaří najít užitečný způsob, jak reálně pomoci našim zákazníkům vyřešit nějaký jejich akutní problém, dramaticky zvyšujeme pravděpodobnost, že u nás nejen nakoupí, ale také o nás řeknou svým známým.

Učiníme tak první velký krok k tomu, abychom vybudovali úspěšný web či byznys.


Autor:

Martin Balko

Majiteľ webov PoctiveSEO + ParfumyLacno.sk + ZdraveByliny.sk a veľký fanúšik užitočnej pragmatickej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach - nielen optimalizácie webov pre vyhľadávače.

Jak (ne)dělat SEO a zvýšit organickou návštěvnost ze 700 na 24 000 lidí měsíčně během 8 měsíců

Jak (ne)dělat SEO a zvýšit organickou návštěvnost ze 700 na 24 000 lidí měsíčně během 8 měsíců

Tuto případovou studii jak (ne)dělat SEO pro vás napsal pan Konieczny, majitel e-shopu herbalus.cz. Možná vám bude vícero jeho "chyb" a zkušenosti důvěrně známých, protože autenticky popisuje to, s čím se běžně setkávají majitelé webů na cestě budování svého byznysu.

Číst více

Jak vytvořit poutavý nadpis nejen pro potřeby SEO

Jak vytvořit poutavý nadpis nejen pro potřeby SEO

Naučte se, jak zaujmout lidi s pomocí poutavého nadpisu – a zvyšte tak své šance při získávání přirozené návštěvnosti z Google vyhledávání.

Číst více

Jak vytvořit ideální URL adresy z pohledu SEO

Jak vytvořit ideální URL adresy z pohledu SEO

Jednoduchý návod jak vytvořit "SEO přátelské" URL adresy pro své články, popisy kategorií nebo pro produkty v e-shopu.

Číst více